BMW iX1
(fot. BMW)

BMW iX1 zapowiada się ciekawie, ale we wnętrzu brakuje ważnego elementu

Bawarczycy zaprezentowali nową generację modelu X1, a wraz z nim w pełni elektryczne BMW iX1, które może okazać się świetnym wyborem do miasta (i nie tylko).

Kolejne elektryczne BMW

Warto zaznaczyć, że bawarski producent samochodów dość wcześnie rozpoczął przygodę z elektrykami. W 2013 roku zadebiutował wątpliwie atrakcyjny model i3. Następnie mieliśmy kilka lat przerwy, ale teraz możemy obserwować prawdziwą elektryczną rewolucję. Portfolio składa się już z kilku elektryków – iX3, iX, i4 oraz i7, a teraz dołącza do niego model BMW iX1.

Na początku należy zaznaczyć, że za projekt tego modelu odpowiada Polak – Jacek Pepłowski. Mamy do czynienia z niewielkim SUV-em, który w wersji xDrive30 zapewnia 313 KM generowanych przez dwa silniki elektryczne. Pierwszy znajduje się z przodu, a drugi w okolicach tylnej osi. Tak, otrzymujemy napęd na wszystkie cztery koła xDrive. Maksymalny moment obrotowy to natomiast 494 Nm.

BMW iX1
(fot. BMW)

Jak już wcześniej wspomniałem, nowy elektryk bawarskiej marki powinien świetnie sprawdzić się w mieście. Po pierwsze ma dość kompaktowe wymiary (4,5 m długości), a więc nie powinno być problemów z parkowaniem. Po drugie charakterystyka pracy silnika elektrycznego umożliwia naprawdę sprawne ruszanie i dynamiczną jazdę. Producent podaje, że sprint od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 5,7 sekundy.

Na pokładzie modelu iX1 znalazł się napęd eDrive 5. generacji, który obejmuje m.in. ulepszone oprogramowania do ładowania, podobnie jak w topowej limuzynie BMW i7. Akumulator, zależnie od warunków, zapewni zasięg na poziomie 413-438 km, a więc jak najbardziej będziemy mogli wybrać się na dłuższą wycieczkę poza miasto.

Warto dodać, że spalinowe BMW X1 będzie dostępne w wersjach benzynowych (silnik 1,5l R3 o mocy 136 KM i silnik 2,0l R4 o mocy 218 KM z układem miękkiej hybrydy) oraz z jednostkami diesla (obie z silnikami 2,0l o mocy 150 lub 211 KM). Ponadto później dołączyć ma hybryda plug-in.

W środku zabrakło ważnego elementu

Elektryczne BMW iX1, a także spalinowe X1 mają ten sam środek. Użytkownik otrzymuje do dyspozycji dwa ekrany – pierwszy 10,25 cala i drugi 10,7 cala. Do tego dochodzi system infotainment iDirve 8 oraz obsługa bezprzewodowego Android Auto i Apple CarPlay.

BMW iX1
(fot. BMW)

Niestety, bawarski producent, tak samo jak w nowej serii 2 Active Tourer, zdecydował się usunąć fizyczne pokrętło systemu iDrive, które cieszy się dobrymi opiniami wśród kierowców i dziennikarzy motoryzacyjnych. Oznacza to, że głównym sposobem obsługi jest teraz tylko dotykowy ekran, co jest mniej wygodne.

BMW iX1 zadebiutuje na rynku w październiku 2022 roku. Cennik nie został jeszcze ujawniony.