Bawarczycy zaprezentowali nową generację modelu X1, a wraz z nim w pełni elektryczne BMW iX1, które może okazać się świetnym wyborem do miasta (i nie tylko).
Kolejne elektryczne BMW
Warto zaznaczyć, że bawarski producent samochodów dość wcześnie rozpoczął przygodę z elektrykami. W 2013 roku zadebiutował wątpliwie atrakcyjny model i3. Następnie mieliśmy kilka lat przerwy, ale teraz możemy obserwować prawdziwą elektryczną rewolucję. Portfolio składa się już z kilku elektryków – iX3, iX, i4 oraz i7, a teraz dołącza do niego model BMW iX1.
Na początku należy zaznaczyć, że za projekt tego modelu odpowiada Polak – Jacek Pepłowski. Mamy do czynienia z niewielkim SUV-em, który w wersji xDrive30 zapewnia 313 KM generowanych przez dwa silniki elektryczne. Pierwszy znajduje się z przodu, a drugi w okolicach tylnej osi. Tak, otrzymujemy napęd na wszystkie cztery koła xDrive. Maksymalny moment obrotowy to natomiast 494 Nm.
Jak już wcześniej wspomniałem, nowy elektryk bawarskiej marki powinien świetnie sprawdzić się w mieście. Po pierwsze ma dość kompaktowe wymiary (4,5 m długości), a więc nie powinno być problemów z parkowaniem. Po drugie charakterystyka pracy silnika elektrycznego umożliwia naprawdę sprawne ruszanie i dynamiczną jazdę. Producent podaje, że sprint od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 5,7 sekundy.
Na pokładzie modelu iX1 znalazł się napęd eDrive 5. generacji, który obejmuje m.in. ulepszone oprogramowania do ładowania, podobnie jak w topowej limuzynie BMW i7. Akumulator, zależnie od warunków, zapewni zasięg na poziomie 413-438 km, a więc jak najbardziej będziemy mogli wybrać się na dłuższą wycieczkę poza miasto.
Warto dodać, że spalinowe BMW X1 będzie dostępne w wersjach benzynowych (silnik 1,5l R3 o mocy 136 KM i silnik 2,0l R4 o mocy 218 KM z układem miękkiej hybrydy) oraz z jednostkami diesla (obie z silnikami 2,0l o mocy 150 lub 211 KM). Ponadto później dołączyć ma hybryda plug-in.
W środku zabrakło ważnego elementu
Elektryczne BMW iX1, a także spalinowe X1 mają ten sam środek. Użytkownik otrzymuje do dyspozycji dwa ekrany – pierwszy 10,25 cala i drugi 10,7 cala. Do tego dochodzi system infotainment iDirve 8 oraz obsługa bezprzewodowego Android Auto i Apple CarPlay.
Niestety, bawarski producent, tak samo jak w nowej serii 2 Active Tourer, zdecydował się usunąć fizyczne pokrętło systemu iDrive, które cieszy się dobrymi opiniami wśród kierowców i dziennikarzy motoryzacyjnych. Oznacza to, że głównym sposobem obsługi jest teraz tylko dotykowy ekran, co jest mniej wygodne.
BMW iX1 zadebiutuje na rynku w październiku 2022 roku. Cennik nie został jeszcze ujawniony.