Czesi pokazali nową Skodę Octavię. Oto, jak ten samochód prezentuje się pod względem zastosowanej technologii i oprogramowania.
Dwa wyświetlacze i nowoczesny system infotainment
Na środku deski rozdzielczej znalazł się atrakcyjnie wkomponowany dotykowy ekran. W podstawowej wersji ma on 8,25 cala, a w opcji zapewnia aż 10 cali. Służy on do wyświetlania nawigacji, multimediów, a także do konfiguracji ustawień samochodu. Nie zabrakło obsługi Android Auto, Apple CarPlay oraz MirrorLink.
Nowa Skoda Octavia, aby zapewnić dostęp do najświeższych danych w nawigacji i radia internetowego, ciągle jest połączona z siecią. Odbywa się to za pomocą wbudowanej karty eSIM. Nawigacja po interfejsie realizowana jest z wykorzystaniem dotykowego ekranu, a do tego można skorzystać również z asystenta głosowego Laura ŠKODA Digital Assistant – niestety, wśród wspieranych języków obecnie brakuje polskiego.
W czwartej generacji Octavii wprowadzono nowy wirtualny kokpit. Wyświetlacz zlokalizowany tuż za kierownicą ma 10,25 cala i zapewnia rozbudowane opcje konfiguracji. Użytkownik może wybrać jeden z czterech układów – podstawowy, klasyczny, nawigacja i podgląd aktywnych systemów wsparcia kierowcy. Ponadto, w modelu Octavia RS dostępny jest jeszcze ekskluzywny układ sportowy. Do poruszania się służą przyciski umieszczone na kierownicy.
Do tego zestawu dochodzi wyświetlacz Head-Up zapewniający dostęp do podstawowych informacji na przedniej szybie. Pokazuje on aktualną prędkość, odczytane znaki drogowe oraz informacje o aktywnych systemach wspomagających i uproszczone wskazania nawigacji.
Łączność ze światem i innymi urządzeniami
W ramach usługi ŠKODA Connect kierowca otrzymuje system eCall, który jest obowiązkowy w UE i służy do wzywania pomocy w razie poważniejszego wypadku. Z kolei Proactive Service umożliwia wzywanie do awarii – pozycja i status samochodu są wysyłane do serwisu.
Karta eSIM, oprócz wspomnianej funkcji w nawigacji, pozwala również na zdalny dostęp z poziomu mobilnej aplikacji lub portalu internetowego ŠKODA Connect. Właściciel może sprawdzić status pojazdu, przewidywany zasięg, a także zlokalizować samochód na parkingu. Ponadto, zdalnie można zablokować lub odblokować drzwi.
Skoda Octavia oferuje wbudowaną ładowarkę bezprzewodową umieszczoną na środkowym tunelu tuż obok kierowcy. Pozostali pasażerowie mogą skorzystać ze złącz USB typu C – dwa umieszczone są z przodu, a kolejne dwa znajdują się z tyłu.
Systemy podnoszące komfort i bezpieczeństwo podróży
Na pokładzie znalazł się aktywny tempomat, który nie tylko utrzymuje zadaną prędkość, ale również dostosowuje się do poprzedzających pojazdów. Na komfort podróży, zarówno w korkach, jak i na autostradach, wpływa też asystent pasa ruchu.
Nowa Skoda Octavia otrzymała jeszcze asystenta unikania kolizji. W założeniach ma on zmniejszyć skutki uderzenia, a nawet pomóc w uniknięciu kolizji z innym samochodem, rowerzystą lub pieszym. Komputer, w razie wykrycia braku reakcji u kierowcy, może podjąć decyzję o awaryjnym hamowaniu.
Z kolei asystent ostrzegania podczas wyjścia informuje kierowcę o innym samochodzie lub rowerzyście, który nadjeżdża z tyłu i mógłby uderzyć w otwarte drzwi. Producent zapewnia jeszcze asystenta martwego pola, czujniki parkowania, kamery 360°, a także funkcję ostrzegania o rowerzystach i pieszych.
Polecamy również:
Volkswagen Golf 8 – nowoczesne rozwiązania, które znajdziemy na pokładzie
źródło: materiały prasowe