Meta ogłosiła aktualizację swoich funkcji dotyczących NFT w serwisach Facebook i Instagram. Teraz obie platformy mediów społecznościowych pozwolą użytkownikom integrować swoje portfele i udostępniać własne cyfrowe tokeny znajomym i obserwującym.
Co to jest NFT?
To skrót od non-fungible token, czyli niewymienialny token. Oznacza to, że tokeny NFT nie mają żadnej ustalonej z góry wartości, a każdy z nich jest wyjątkowy i niepowtarzalny. Możemy nazwać je również cyfrowymi przedmiotami kolekcjonerskimi. Taka technologia daje możliwość posiadania czegoś, czego nie ma nikt inny. Może przybierać różne formy – może być zdjęciem JPEG, GIF, filmem, plikiem tekstowym lub audio.
Technologia ta mocno zyskała na popularności, kiedy zaczęła być wykorzystywana jako sposób na sprzedaż cyfrowych dzieł sztuki. Na pewno kojarzycie zamieszanie związane z „małpkami”, które potrafiły być warte ogromne pieniądze. NFT, połączone z zapisanym w blockchainie unikatowym certyfikatem, pozwala skutecznie kupować i sprzedawać tego typu cyfrowe dzieła.
Nowe funkcje na Facebooku i Instagramie
Zgodnie z oficjalnym ogłoszeniem Meta, użytkownicy obu platform (póki co w USA) mogą teraz łączyć swoje portfele i udostępniać cyfrowe przedmioty kolekcjonerskie znajomym lub obserwującym. Funkcja nie będzie dostępna jednak tylko w Stanach – również zainteresowani użytkownicy w 100 krajach, w których cyfrowe kolekcje są dostępne na Instagramie, mogą teraz uzyskać dostęp do nowej funkcji wprowadzonej przez Meta.
Żeby zaprezentować NFT na Instagramie lub Facebooku, użytkownik najpierw musi połączyć z nimi swój portfel. Obecnie Meta zapewnia obsługę Ethereum, Polygon, Flow Network, a także portfele, takie jak Trust Wallet, Coinbase Wallet, Dapper Wallet i MetaMask. Według wpisu na blogu Meta, udostępnianie cyfrowego przedmiotu kolekcjonerskiego powoduje „automatyczne tagowanie twórcy i kolekcjonera”.
Serwis Bloomberg zauważył, że w tym roku gwałtowanie spadł handel NFT. Spadła zarówno średnia wartość, jak i liczba sprzedawanych cyfrowych przedmiotów kolekcjonerskich. Wszystko to dzieje się pomimo próby zwrócenia uwagi opinii publicznej na tokeny cyfrowe. Czy takie działanie Meta pomoże w przywróceniu tokenom NFT ich 5 minut?
Nie sądzę.