…Microsoft. A przynajmniej na to wskazują analizy firmy AdDuplex, które sprawdziły się przy okazji badań rynku Windows Phone. Na dane te trzeba patrzeć z dużą dozą podejrzliwości, z uwagi na metodykę badania, jednak przedstawione wyniki są zaskakujące.
Od dawna mówi się o porażce sprzedażowej związanej z linią Surface, a w szczelności z modelem Surface RT, który miał zalegać w magazynach, w ogromnych ilościach. Jak jest w rzeczywistości? Wyników liczbowych nie poznamy, dopóki Microsoft nie zachcę ich wyjawić, ale możemy pokusić się o pewne oszacowania, oparte na analizie AdDuplex. Po pierwsze, warto zrozumieć jakiej metodologii użyto. AdDuplex, to jak sama nazwa wskazuje, platforma reklamowa, która wyświetla reklamy w wielu aplikacjach Windows 8. Stwarza to pewien problem – wyniki są „stronnicze” na korzyść urządzeń z dotykowymi ekranami – w szczególności tabletach, bo to właśnie na tych urządzeniach najczęściej korzysta się z aplikacji Modern UI. W badaniu, pod uwagę brane są wszystkie urządzenia z Windows 8 i 8.1, również laptopy i desktopy. Dodatkowym czynnikiem zaburzającym wynik końcowy jest fakt, że AdDuplex działa głównie w USA. Na podstawie danych zgromadzonych przez platformę reklamową, która jest w stanie stwierdzić na jakim urządzeniu i jak często jest wyświetlana, sformułowano następujące wnioski:
- Aż 14,5% urządzeń, na których odpalano aplikacje z AdDuplex, to tablety Surface RT
- Na drugim miejscu, znalazł się tablet Surface 2 z 2,2% „udziału w rynku”
- Popularny ASUS T100 zajął 3 miejsce z wynikiem ok 2%
- Microsoft wyprzedza HP o 0,6 punktu procentowego i z poziomem 18,8% jest liderem „udziału w rynku”
Jakie płyną z tego wnioski? Najbezpieczniej powiedzieć, że żadne, bo jest to tylko zgrubne przybliżenie i niedokładne oszacowanie sytuacji rynkowej, obarczone dużym ryzykiem błędu. Mimo wszystko, można pokusić się o kilka konkluzji. Po pierwsze, użytkownicy tabletów Surface z pewnością używają dużej liczby aplikacji. Po drugie, świąteczna wyprzedaż Surface RT za 199$ sprawiła, że najprawdopodobniej znalazł on wielu nabywców w tym okresie. Po trzecie, polityka Microsoft dotycząca wprowadzenia własnej linii urządzeń może powoli procentować. W dzień przed premierą kolejnych urządzeń tej firmy, jest to z pewnością dobra informacja. Zła natomiast jest taka, że Microsoft dalej pozostaje daleko, daleko w tyle za takimi firmami jak Apple czy Samsung, które sprzedają dziesiątki milionów tabletów z konkurencyjnymi systemami operacyjnymi. Czy firma z Redmond ma jakiekolwiek szanse na dołączenie do tego grona?