Zawsze raz na kwartał pojawiają się bardzo szczegółowe analizy rynku urządzeń mobilnych. Oczywiście szczególną uwagę przykuwa segment telefonów komórkowych, który jest zdecydowanie większy od kategorii tabletów, hybryd czy też wearables. W dodatku doskonale pokazuje to, jak poszczególne firmy radzą sobie w walce o klienta. Poza tym możemy się dowiedzieć, który system operacyjny notuje wzrosty popularności, a który powoli odchodzi w zapomnienie.
Co najciekawsze, rynek smartfonów w krajach rozwijających się urósł o 18,4% w porównaniu do trzeciego kwartału 2014 roku, więc na razie producenci będą zwracać na takie państwa szczególną uwagę. Zacznijmy od samych firm. Standardowo na czele uplasował się Samsung, który zdołał poprawić swoje wyniki względem porównywalnego okres sprzed roku. Aktualnie ich udział w rynku wyniósł 21,4% – Koreańczycy nie zamierzają łatwo oddać piątej części tego segmentu. Również Apple może zaliczyć wcześniejsze trzy miesiące do udanych. Rezultat 9,6% przy sprzedanych 46,062 miliona telefonów budzi podziw – poprawa o 1,3% nastraja również bardzo pozytywnie na przyszłość.
Trzecie miejsce przypadło Microsoftowi, ale do tego wyniku przyczyniła się spora, aczkolwiek malejąca, popularność feature-phone’ów w krajach rozwijających się. Seria Lumia raczej nie zdołała podbić zbyt wielu serc. Zresztą Amerykanie stracili przez ostatni rok aż 3,1% udziału, więc trudno oczekiwać, aby firma z Redmond była w stanie jeszcze wywołać zamieszanie w całym zestawieniu. Czwarta lokata to Huawei, który w zaskakująco szybkim tempie zdobywa rynek i nie zdziwię się, jeżeli wkrótce dogoni Apple.
The availability of affordable smartphones in emerging markets saw consumers upgrade their 'feature phones’ to smartphones more quickly because of the small price gap.
Smartphone sales in emerging markets rose to 259,7 million in the third quarter of 2015 — an 18,4 percent growth over the third quarter of 2014 — while sales in mature markets saw growth of just 8,2 percent over the same period.
Anshul Gupta, Gartner
Dalej na liście znajdziemy LG, Lenovo (razem z Motorolą), tuż za nimi Xiaomi, TCL (Alcatel), ZTE, a pierwszą dziesiątkę zamyka Micromax. Prawdopodobnie właśnie pośród nich dojdzie do największych zmian, ponieważ różnice pomiędzy nimi są stosunkowo niewielkie.
Wśród systemów operacyjnych niepodzielnie rządzi Android. Daleko za nim jest iOS i trudno będzie komukolwiek go prześcignąć. Windows, niegdyś z wielkimi nadziejami na sukces, teraz powoli traci popularność. W trzecim kwartale 2015 roku sprzedane smartfony z nim na pokładzie stanowiły „zawrotne” 1,7% całego rynku. Cóż, Microsoft nie będzie miał łatwego orzecha do zgryzienia ze swoimi mobilnymi „kafelkami”. Nowe Lumie raczej nie odmienią znacząco tej sytuacji. Czwarta pozycja to wciąż tracące BlackBerry. Reszta OS-ów miała udział poniżej 0,1%, ale być może któryś z nich prześcignie w najbliższym czasie „jeżynkę”.
Najbliższe miesiące zapowiada się jeszcze ciekawiej – okres świąteczny jest zawsze bardzo wyczekiwany przez producentów. Być może dojdzie w czwartym kwartale do jakichś większych zmian w stawce producentów telefonów. Odnoście samych systemów operacyjnych, najciekawiej zapowiada się walka Windowsa o klienta – tutaj Google oraz Apple nie dali Microsoftowi szans. Według analityków wersja Mobile 10 nie odmieni tej sytuacji.
Despite the announcement of Windows 10, we expect Windows smartphone market share will continue to be a small portion of the overall smartphone OS market as consumers remain attracted by competing ecosystems.
Roberto Cozza, Gartner
*na zdjęciu tytułowym Huawei Nexus 6P