Aplikacja mObywatel 2.0 oferuje już bardzo szeroką funkcjonalność i umożliwia przechowywanie wielu różnych dokumentów w ich cyfrowych wersjach. Ministerstwo Cyfryzacji ma w planach dalszy rozwój tego rozwiązania i postanowiło podzielić się szczegółami na ten temat.
Podsumowanie rozwoju aplikacji mObywatel 2.0
Wraz z premierą wersji 2.0 latem 2023 roku aplikacja mObywatel stała się wirtualnym portfelem Polaka. To miejsce do przechowywania cyfrowych dokumentów, ale też swoiste centrum obywatelskie, z którego poziomu można realizować najrozmaitsze sprawy urzędowe i nie tylko.
Ministerstwo Cyfryzacji jeszcze za poprzednich rządów wzięło sobie za cel regularne rozszerzanie funkcjonalności tego oprogramowania, a nowe władze resortu nie zamierzają tego zmieniać. Stąd też w mediach regularnie pojawiają się informacje o zapowiadanych i wprowadzanych funkcjach, wzbogacających rządową aplikację. Jest tego tak dużo, że nieraz trudno się w tym połapać. Dlatego właśnie Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło specjalny serwis, w którym zebrało zrealizowane, realizowane i zaplanowane rozwiązania.
Te funkcje trafią niebawem do mObywatela
Z informacji przedstawionych na stronie możemy wywnioskować, że aktualnie trwają prace nad kilkunastoma projektami. I tak na przykład w niedalekiej przyszłości powinniśmy się doczekać wprowadzenia chatbota, którego zadaniem będzie udzielanie nam informacji na temat państwowych usług, a system ePłatności ma się doczekać rozwinięcia. Do tego zespół mObywatela stara się zapewnić dostęp do podglądu statusów wniosków (między innymi o dowód osobisty i paszport).
Pozostałe punkty na liście to zarządzanie powiadomieniami, dostęp do Rejestru Danych Kontaktowych, zmiana języka aplikacji oraz usprawnienia w obrębie UX/UI. Jeśli zaś chodzi o listę dokumentów, które można przechowywać w aplikacji, to niebawem powinna wydłużyć się o:
- Prawo Wykonywania Zawodu Lekarza i Lekarza Dentysty,
- Prawo Wykonywania Zawodu Pielęgniarki i Położnej,
- Legitymację Radcy Prawnego i Aplikanta Radcowskiego
- oraz dokumenty lokalne (takie jak karta seniora).
Następne dokumenty w kolejce to Legitymacja Osoby Niepełnosprawnej oraz Legitymacja Honorowego Dawcy Krwi. W jednym i drugim przypadku mówimy jednak o pozycji z listy „Zaplanowane”, a więc prace nad ich wdrożeniem jeszcze oficjalnie nie wystartowały.
Poza kolejnymi dokumentami zespół mObywatela planuje także między innymi umożliwienie użytkownikom podpisywania dokumentów profilem zaufanym i e-dowodem oraz zawieszanie i odwieszanie dowodu osobistego z poziomu aplikacji. Jednym z najważniejszych punktów jest ponadto rozwój usług Urzędu Skarbowego.
Polacy polubili mObywatela
Do końca stycznia 2024 roku aplikację mObywatel 2.0 pobrało już 16 milionów osób, a mDowód wyrobiło przeszło 6 milionów z nich. To wyraźnie pokazuje, że najważniejsza z cyfrowych usług administracyjnych w naszym kraju cieszy się dużą popularnością i rzeczywiście chcemy z niej korzystać. Dobrze więc widzieć, że się rozwija.