Wszystkie badania dotyczące sposobu używania tabletów wskazują na jedno – najczęściej używamy tych urządzeń do grania. W czołówce najlepiej sprzedających się aplikacji zawsze znajdziemy też najnowsze gry i aplikacje rozrywkowe.
Rynek gier mobilnych stał się prawdziwą żyłą złota dla niektórych firm, a studia, które do tej pory tworzyły gry tylko na konsole czy potężne komputery PC, zaczęły żywo interesować się tworzeniem produktów na tablety i smartfony. Do tej pory nie było to jednak łatwe. Portowanie gier na inne platformy i zmiana sposobu sterowania to często problemy zarówno z wydajnością jak i interfejsem użytkownika. Microsoft zauważył ten trend i wraz z ideą Uniwersalnych aplikacji będzie próbował namówić twórców do tworzenia gier wieloplatformowych raz do udostępnienia istniejących tytułów na większą paletę urządzeń.
Na analizy tego, co MS zaprezentował na GDC przyjdzie jeszcze czas, ale na razie chciałbym w punktach podsumować najważniejsze wydarzenia i informacje z wczorajszej konferencji:
- Tworzenie jednej gry na wiele platform dzięki Universal apps. Dzięki wspólnemu kernelowi i bibliotekom, tytuły mogą pojawić się na smartfonach, tabletach i PC-tach z Windowsem 10 oraz Xboksie. To nie tylko mniej pracy, ale więcej potencjalnych klientów oraz więcej możliwości zarabiania. Termin „to monetize” padał wielokrotnie podczas 45-minutowej mowy szefa działu Xbox Phila Spencera.
- Wspólne jądro to możliwość bliższej współpracy między komputerami czy tabletami z Windows 10 i Xboxem – szczególnie jeśli chodzi o możliwość wspólnej rozrywki i trybu multiplayer. MS pozostawi jednak twórcom możliwość zdecydowania czy gracze klawiaturowi mogą (np. w turniejach) konkurować w ramach jednej rozgrywki z graczami używającymi padów.
- Spencer przyznał, że sklep Windowsa 8 nie był sukcesem i nikt na nim nie zarobił dużych pieniędzy – ani Microsoft, ani twórcy aplikacji. Sklep Windowsa 10 ma kłaść większy nacisk na gry i rozrywkę, tak, żeby stał się realną platformą dla twórców, przynoszącą mierzalne zyski. Ma w tym pomóc jego forma – sklep to aplikacja, która ma być uaktualniana pod wpływem informacji zwrotnych od użytkowników i twórców.
- Kolejnym tematem były zakupy w grach. Coś, czego ja osobiście bardzo nie lubię, ale ciężko obecnie z tym walczyć. Microsoft chcąc wspierać i zachęcać twórców do wybrania ich platformy musi pokazywać im kolejne szanse na wyciągnięcie pieniędzy od graczy. Dzięki Uniwersalnym aplikacjom, zakupy w grach mogą być jednak mniej bolesne, bo będą propagowały się na wszystkie nasze urządzenia – bez względu na to czy gramy na smartfonie, tablecie, dużym komputerze czy Xboksie.
- Microsoft udostępnił też Xbox Live SDK (Software Development Kit) dla twórców. Dzięki wspólnemu SDK dla usługi Live na wszystkich platformach, będziemy mieli do czynienia z prawdziwie spójnym kontem – gdzie nasze osiągnięcia, dashboardy czy rozgrywki multiplayer będą widoczne w ramach jednej usługi. Upraszcza to rozgrywkę i pozwala w szybszy sposób rozwijać swoje konto Xbox Live.
- Jedną z największych zmian w Windows 10 i aktualizacji Xboksa będzie DirectX 12, który dzięki lepszej komunikacji między rdzeniami CPU<->GPU (wreszcie kilka rdzeni CPU na raz może komunikować się z rdzeniami GPU) zapewni zauważalnie lepszą wydajność na tym samym sprzęcie. Realne benchmarki w istniejących grach (np. Fable) wskazują na nawet 20-30% wzrost wydajności, co przekłada się na większe wartości fps lub lepsze detale.
- Twórców ucieszy również jedno windowsowe Universal Development Center, czyli narzędzie do publikacji i zarządzania grami czy aplikacjami w sklepach Windowsa i Xboksa. Oprócz łatwego udostępniania na wiele platform, będzie można zarządzać tam regionami, urządzeniami, językami czy dostępnością swoich produktów oraz podglądać i analizować wyniki sprzedażowe.
- Spencer wspomniał też o HoloLens i o tym, że własne studio Microsoftu już tworzy gry na to urządzenie. Więcej informacji o nowych grach na HoloLens ma pojawić się w dalszej części roku, ale szef Xboksa był bardzo rozentuzjazmowany, gdy móił o możliwościach SDK dla tego urządzenia. Twórcy firm trzecich dowiedzą się więcej o możliwości tworzenia dla HoloLens podczas konferencji BUILD.
- Microsoft próbował podkreślić z jaką łatwością tworzy się Uniwersalne aplikacje na podstawie istniejącego kodu. Ma to umożliwić rozgrywki międzyplatformowe, co zostało zaprezentowane na scenie. Twórcy gry #IDARB uruchomili rozgrywkę w trybie multiplayer, używając Xboksa i tabletu Surface Pro 3. Powiedzieli też, że stworzenie aplikacji uniwersalnej przy pomocy istniejącego kodu zajęło im zaledwie kilka dni. Jeśli MS maksymalnie uprości ten proces, wielu twórców najprawdopodobniej zobaczy sens i szansę w takim podejściu, znacznie zwiększającym potencjalną grupę odbiorców.
- Spencer zapowiedział też Xbox Wireless Adapter, czyli urządzenie przy pomocy którego połączymy nasz pad z Xboksa z komputerem PC czy tabletem. Jest to rozwiązanie nie tylko dla twórców, ale również dla osób, które chciałyby przy pomocy jednego kontrolera grać zarówno na PC jak i konsoli. Na razie nie wiadomo nic o terminach i dostępności (ani cenie) tego urządzenia.
- Na koniec spotkania zobaczyliśmy bardzo ciekawie zapowiadającą się grę Gigantic, łączącą w sobie wiele trybów rozgrywki i wymagającą od graczy szerokiego wachlarza umiejętności oraz dobrej współpracy w trybie multiplayer. Dzięki zastosowaniu uniwersalnej aplikacji, grę możemy zacząć na Xboxie, kontynuować na komputerze stacjonarnym (wersja desktopowa) i skończyć na tablecie – wszystkie dane gry, osiągnięcia i stan gry przechowywane są w chmurze, więc nie będziemy musieli zaczynać wszystkiego od początku, a granie stanie się w pełni przenośne. Przenośne między urządzeniami.