Komunikator internetowy opracowany przez Facebooka obchodzi w tym roku swoje 15. urodziny. Przez większość „życia” była to aplikacja oddzielona od aplikacji sieci społecznościowej. Nadszedł jednak czas, aby Messenger wrócił z powrotem na swoje dawne miejsce.
Zaczęło się od Facebook Chat
Historia komunikatora rozwijanego przez Facebooka (dziś Meta Platforms) sięga marca 2008 roku, kiedy funkcja zaczęła być testowana, wtedy jeszcze korzystano z nazwy Facebook Chat. Miesiąc później zawartość zaczęła być udostępniania kolejnym użytkownikom. W 2011 nazwa aplikacji uległa zmianie na znany wszystkim Messenger. Po kolejnych trzech latach funkcjonowania na rynku doszło do swego rodzaju rozłamu.
![messenger](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2021/05/facebook-messenger-aplikacja-google-play-android.jpg)
Od kwietnia 2014 roku komunikator przestał być integralną częścią platformy społecznościowej i do jego obsługi na smartfonach wymagana była oddzielna aplikacja. Mark Zuckerberg, założyciel Facebooka tłumaczył decyzję stworzeniem „lepszego doświadczenia” dla użytkowników. Szybki skok niemal 9 lat do przodu i okazuje się, że teraz „lepsze doświadczenie” oznacza ponowną integrację. Dowiedzieliśmy się tego z oficjalnego wpisu Toma Alissona, dyrektora wykonawczego odpowiedzialnego za Facebooka.
Powrót Messengera
Aluzję do tego, że aplikacja komunikatora i platformy społecznościowej zostaną ponownie zintegrowane nie jest niczym nowym. W kwietniu 2022 roku, w komunikatach wewnątrz Mety, Alison przedstawił plan, którego jednym z punktów było połączenie platformy z komunikatorem. Matt Navara, doradca w zakresie mediów społecznościowych, opublikował w grudniu 2022 roku dowód na testowanie przez Metę funkcji świadczących o połączeniu Messengera z Facebookiem.
Powód reintegracji jest dość prosty – chodzi o konkurencję. Meta chce lepiej rywalizować z TikTokiem, który oferuje wewnątrz aplikacji wbudowany komunikator. Połączenie Facebooka z Messengerem może być rozwiązaniem, które na dłuższą metę okaże się dla firmy korzystne. W końcu z platformy korzysta dziennie ponad 2 mld użytkowników, i wśród nich niewiele osób zdecyduje się na zrezygnowanie z komunikatora tylko dlatego, że stał się ponownie częścią aplikacji platformy społecznościowej.
Jak będzie sprawowała się nowa aplikacja Facebooka ze zintegrowanym Messengerem, przekonamy się zapewne w ciągu najbliższych miesięcy.