(fot. Mercedes-Benz)

Mercedes zapowiada sześć nowych samochodów elektrycznych do 2022 roku. Dostaną akumulatory z Polski

Producent ze Stuttgartu zamierza znacząco rozwinąć rodzinę samochodów Mercedes-EQ. W ciągu najbliższych dwóch lat oferta elektryków ma zostać rozszerzona o kilka nowych modeli.

Elektryfikacja portfolio Mercedesa

Niemcy w swojej ofercie mają już sporo hybryd – każdy popularny model został już zelektryfikowany. Znajdziemy zarówno miękkie hybrydy, jak i także hybrydy typu plug-in – np. Mercedes E300de. Co więcej, klienci mogą już wybrać w pełni elektrycznego SUV-a EQC, a to dopiero początek nadchodzących zmian.

Mercedes-EQ
Mercedes EQ: model EQS (fot. Mercedes-Benz)

Firma w ramach strategii Ambition2039, a także w celu spełnienia planu osiągnięcia neutralności emisji dwutlenku węgla, zamierza zauważalnie poszerzyć rodzinę samochodów Mercedes-EQ, która skupia wyłącznie auta w pełni elektryczne.

Mercedes-EQ
Mercedes-EQ: model EQE (fot. Mercedes-Benz)

Jak już wcześniej wspomniałem, do 2022 roku w ofercie pojawi się sześć nowych modeli, należących do różnych segmentów. Wśród nich znajdzie się m.in. luksusowa limuzyna EQS, będąca odpowiednikiem klasy S, a także większy sedan oznaczony symbolem EQE.

Fabryki zostaną przygotowane na produkcję samochodów z rodziny Mercedes-EQ

Przedsięwzięcie, którego celem jest sprzedawanie łącznie ośmiu elektryków do 2022 roku, wymaga odpowiednich zmian w fabrykach, tak aby sprostać zapotrzebowaniu. Obecnie plany wyglądają następująco:

  • Fabryka Mercedes-Benz Sindelfingen (Niemcy): rozpoczęcie budowy elektrycznego luksusowego sedana EQS w Factory 56 w pierwszej połowie 2021 r.
  • Fabryka Mercedes-Benz w Rastatt (Niemcy): rozpoczęcie produkcji pierwszego w pełni elektrycznego kompaktowego SUV-a EQA w 2021 r. (również w fabryce w Pekinie)
  • Fabryka Mercedes-Benz w Kecskemét (Węgry): decyzja o zlokalizowaniu produkcji drugiego w pełni elektrycznego kompaktowego SUV-a – EQB; uruchomienie jego produkcji nastąpi w 2021 r. (również w zakładach w Pekinie)
  • Fabryka Mercedes-Benz w Bremie: rozpoczęcie produkcji elektrycznego sedana klasy wyższej EQE w 2021 r. (a wkrótce później także w fabryce w Pekinie)
  • Fabryka Mercedes-Benz w Tuscaloosie (USA): produkcja modeli EQS i EQE w wersjach SUV od 2022 r.
  • Sieć produkcji akumulatorów Mercedes-Benz: wkrótce w Untertürkheim/Hedelfingen (Niemcy) rozpocznie się produkcja akumulatorów dla modeli EQS i EQE. Produkcja akumulatorów dla kompaktowych SUV-ów będzie odbywać się w zakładach Kamenz (Niemcy), Jaworze (Polska) i Pekinie (Chiny). Od 2022 r. fabryka w Tuscaloosie będzie wytwarzać baterie do SUV-ów EQS i EQE.
Mercedes-EQ
Mercedes-EQ: model EQB (fot. Mercedes-Benz)
Sieć produkcyjna Mercedes-Benz jest globalna, cyfrowa i elastyczna – a jednocześnie przygotowana na nadchodzącą elektryczną ofensywę. Łącznie samochody Mercedes-EQ będą powstawać w sześciu lokalizacjach na całym świecie. Kluczową rolę w naszej strategii odgrywa lokalna produkcja akumulatorów – w połączeniu z kompleksową koncepcją zrównoważonego rozwoju, która obejmuje cały cykl życia akumulatora, aż po jego recykling. Jörg Burzer – członek zarządu Mercedes-Benz AG ds. produkcji i łańcucha dostaw

Polski akcent w planach Mercedesa

Zarówno obecne hybrydy plug-in, jak i także przyszłe modele w pełni elektryczne, potrzebują akumulatorów. Będą one powstawać m.in. w Polsce, dokładniej to fabryce zlokalizowanej w Jaworze.

Mercedes-EQ
Mercedes-EQ: model EQV (fot. Mercedes-Benz)

W tym roku fabryka fabryka rozpoczęła produkcję akumulatorów dla hybryd plug-in – klasa C, E i S, a w przyszłym rozszerzy swoje portfolio o baterie do kompaktowych modeli Mercedes-EQ – EQA i EQB. Warto dodać, że podobnie jak fabryka akumulatorów w Kamenz, polskie zakłady od samego początku były projektowane pod kątem produkcji neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla.

Hybrydy i elektryki coraz ważniejszym filarem finansowym

Mercedes pochwalił się, że w trzecim kwartale tego roku dostarczył na całym świecie łącznie 45 tys. pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in. Oczywiście w przyszłości ich udział w sprzedaży ma być znacznie większy.

Mercedes-EQ
Mercedes-EQ: model EQA (fot. Mercedes-Benz)

Niemcy zakładają, że hybrydy plug-in i samochody wyłącznie na prąd do 2030 roku mają stanowić ponad połowę sprzedaży nowych Mercedesów. Trzeba przyznać, że plany są naprawdę ambitne, ale patrząc na poczynione inwestycje, wysoce prawdopodobne, że uda się je zrealizować.