Showmax nie stał się w Polsce jakimś szczególnym hitem. Choć różnego rodzaju promocje na konta premium, darmowe okresy subskrypcji czy współpraca z operatorami były prowadzone wzorowo, to chyba nie przekonaliśmy się do kolejnego serwisu VoD. Trochę szkoda.
W Showmaksie można było znaleźć kilka dobrych produkcji, w tym polskich. W ciągu niecałych dwóch lat istnienia serwisu na naszym rynku, pojawiły się tam takie interesujące projekty jak Ucho Prezesa, SNL Polska czy wysoko oceniany Rojst. Również baza „obcych” filmów i seriali nie była słaba – to w Showmax można było nadrobić zaległości w Top Gear czy niektórych serialach Marvela.
https://youtu.be/gGRGEYHJ6e8
Nie wystarczyło to jednak, by zjednać sobie szczerą sympatię widzów, którzy najwyraźniej woleli Netfliksa, HBO GO, Playera, Iplę czy CDA Premium. To o tyle dziwne, że miesięczna subskrypcja Showmaksa nie była zbyt droga (wynosiła 20 zł), operator Play włączył ją do niektórych planów abonamentowych, a kod na czasowy dostęp do serwisu można było zyskać, odkręcając butelkę Coca-Coli.
Przedstawicielstwo Showmax w Polsce wypowiada się jednak dość jasno:
„31 stycznia 2019 r. Showmax wycofuje się z Polski, a usługa przestanie być dostępna. Jest to następstwem strategicznej wizji właściciela Showmax – Naspers Group, o wycofaniu się z działalności w sektorze rozrywki wideo prowadzonej w ramach MultiChoiceGroup, do której włączony został Showmax.
Pomimo dobrych wyników i popularności serwisu, dalszy rozwój Showmax Polska, jako jedynej firmy działającej w obszarze wideo poza Afryką, nie mieści się w ramach przyjętej strategii zarówno MCG, która koncentruje się na kontynencie afrykańskim, jak i Naspersa. Showmax Africa nadal będzie działać jako część MultiChoiceGroup.
Jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim partnerom, klientom i zespołowi Showmax, którzy wspierali firmę od momentu powstania prawie dwa lata temu i przykro nam, że ta historia się już kończy.”
– Magdalena Marzec, communications manager Showmax w Polsce
Trudno powiedzieć, jaka będzie przyszłość projektów, które miały być zrealizowane na Showmaksie, a na pewno do tego nie dojdzie, skoro usługa opuszcza nasz kraj za półtora miesiąca. SNL Polska czy Marvel’s Runaways aż się proszą o kontynuacje. Ciekawe, czy ktoś zdecyduje się przejąć formaty, które nie będą miały już szansy pojawić się pod szyldem Showmax.
Jak widać, rynek usług VoD jest mocno zatłoczony. Nie spodziewaliśmy się odpadnięcia z niego jednego z graczy, ale dziurę po nim na pewno szybko zapełni konkurencja, walcząca o każdą subskrypcję.
Rzecznik sieci Play podzielił się na Twitterze informacją dotyczącą tego, jak będzie przedstawiać się sytuacja osób, które mają Showmax wykupiony w pakiecie z abonamentem:
Jesteśmy zaskoczeni decyzją Showmax. Nasi Klienci beda korzystac z serwisu do konca stycznia. Dla tych, ktorzy będą nadal uprawnieni do bezplatnego dostepu po 31.01, przygotowujemy inna propozycje, o ktorej poinformujemy Klientów przed zamknieciem serwisu Showmax
— Marcin Gruszka (@Gruszka) December 12, 2018
źródło: Spider’s Web