Apple najwidoczniej rozważa zmianę orientacji logo umieszczonego z tyłu iPadów. Ta raczej niepozorna modyfikacja będzie jednak oznaczała nowy początek w historii tabletów z Cupertino.
Z iPadów coraz częściej korzystamy z orientacji poziomej
Przez ostatnie lata mogliśmy obserwować, że Apple chce zrobić z iPadów urządzenia nie tylko do oglądania treści, ale również do ich tworzenia. Z każdą kolejną generacją tabletów, a także nowymi wersjami systemu operacyjnego większy nacisk kładziony był na rozwiązania mające sprawić, że praca z tymi urządzeniami będzie przypominać korzystanie z MacBooków.
Przykładowo w celu podkreślenia tego, że oprogramowanie wyraźniej różni się od tego z iPhone’ów podjęto nawet decyzję o zmianie jego nazwy – tak pojawił się iPadOS. Do tego doszły akcesoria w postaci etui z klawiaturą i gładzikiem, aby wprowadzanie dłuższego tekstu było wygodniejsze. Wzrosła więc liczba sytuacji, w których z tabletu korzystamy w orientacji poziomej.
Kolejną ważną zmianę, świadczącą o priorytetowym traktowaniu orientacji poziomej, mogliśmy zaobserwować w tym roku. Nowe iPady Pro i Air nie mają już przedniego aparatu umieszczonego na „krótszym boku”. Teraz przednia kamera znajduje się na „dłuższym boku”, tak samo jak w MacBookach, co z kolei ułatwia korzystanie z niej właśnie w orientacji poziomej.
Logo Apple też może się obrócić
Francuski serwis Numerama przeprowadził wywiad z trzema ważnymi pracownikami Apple na temat ostatnio zaprezentowanych iPadów Pro. Podczas rozmowy została poruszona kwestia logo umieszczonego z tyłu obudowy – czy należy spodziewać się, że jego orientacja zostanie zmieniona na poziomą. Molly Anderson, projektantka produktów Apple, stwierdziła, że pojawienie się logo w orientacji poziomej jest możliwe w przyszłych tabletach firmy. Anderson dodała, że firma już o tym myślała, bowiem iPady coraz częściej używane są właśnie w orientacji poziomej.
Należy zauważyć, że dotychczas wszystkie tablety Apple miały logo umieszczone w taki sposób, aby dobrze wyglądało w orientacji pionowej. Ponadto przez wiele lat to właśnie taka orientacja była traktowana jako domyślna, a pozioma była uważana za opcjonalną. Jak już wcześniej wspomniałem, z czasem zaczęło się to zmieniać i obecnie widać, że coraz większy priorytet dotyczy położenia poziomego. Natomiast pionowe jest raczej tym dodatkowym.
Jeśli faktycznie Apple zdecyduje się na zmianę sposobu umieszczenia logo, to będziemy mogli mówić o końcu pewnej ery. Od tego momentu będziemy musieli uznać, że domyślnie z iPadów korzysta się w trybie poziomym.