System iOS jest obecnie jedną z najpopularniejszych na świecie platform do gier, a w internetowym sklepie App Store można znaleźć zarówno proste tytuły dla niedzielnych graczy, jak i pozycje dla bardziej wymagających zawodników. Niestety, w przypadku tej drugiej grupy ograniczenie obsługi do ekranu dotykowego potrafi często w znacznym stopniu utrudnić rozgrywkę (zwłaszcza jeśli mowa o grach zręcznościowych). Nikogo więc nie powinno dziwić, że na rynku pojawia się coraz więcej nieoficjalnych kontrolerów, zaprojektowanych z myślą o współpracy z produktami firmy Apple. Niestety, jak na razie większość z nich wymaga, aby deweloperzy tworzyli gry specjalnie pod kątem współpracy z danym modelem kontrolera. Sytuacja ta ulegnie zmianie wraz z premierą najnowszej wersji systemu operacyjnego iOS.
W trakcie tegorocznej konferencji WWDC zaprezentowany został zestaw wytycznych dla firm należących do programu licencyjnego MFi (Made for iPhone/iPod/iPad) chcących tworzyć kontrolery współpracujące z grami na iOS. Firma Apple proponuje dwa rozwiązania. Pierwsze z nich dotyczy mniejszych urządzeń, takich jak telefony i odtwarzacze, które mają być umieszczane wewnątrz kontrolera w celu stworzenia jednej całości przypominającej przenośne konsole do gier, takie jak Nintendo DS czy PSP. Drugie rozwiązanie skierowane jest zaś w stronę graczy korzystających z tabletów firmy Apple i dotyczy bardziej tradycyjnego, zewnętrznego pada. Oba standardy mają posiadać dwa analogowe grzybki, krzyżak, osiem przycisków oraz dedykowany przycisk pauzy. Zewnętrzny kontroler ma dodatkowo posiadać diody, które będą wskazywać numer gracza, co ma pozwolić na granie w kilka osób na jednym tablecie. Najważniejszy jest jednak fakt, że oprócz zaproponowania wytycznych dotyczących kontrolerów, firma Apple postanowiła też wyposażyć deweloperów w zestaw nowych narzędzi mających na celu ułatwienie integracji gier z zewnętrznymi akcesoriami, dzięki czemu możemy spodziewać się większej ilości tytułów które będą obsługiwały nowe, standardowe pady.
O tym, czy pomysł firmy Apple zostanie podchwycony przez producentów akcesoriów dla graczy, dowiemy się najprawdopodobniej jesienią. Jak na razie wiadomo jedynie, że prace nad kontrolerami zgodnymi z nowym standardem firmy Apple rozpoczęły firmy Logitech i Moga.