Intel Arc
(źródło: Intel)

Planujesz zakup nowego samochodu? Może będzie miał kartę graficzną Intela

Nowoczesne samochody to prawdziwe komputery na kółkach, a w każdym użytkowym pececie musi znaleźć się przecież układ odpowiedzialny za przetwarzanie grafiki. Dostarczanie układów graficznych dla branży moto to wciąż rynek o sporym potencjale, więc Intel chce w łatwy sposób wyjść na prowadzenie w wyścigu o klienta.

Karta graficzna na kółkach

Na co komu karta graficzna w samochodzie? Wydawałoby się, że kierowca powinien podczas jazdy patrzeć przede wszystkim na drogę, a nie na interfejs systemu infotainment. To oczywiście prawda. Trzeba jednak przyznać, że nowoczesne wozy są coraz bardziej wymagające pod względem zapotrzebowania na moc obliczeniową.

Test Tesla Model 3. Przyszłe samochody mogą dostać kartę graficzną Intel
Interfejsy w systemach infotainnment potrafią być wymagające dla procesorów graficznych

Wskaźniki prędkości, obrotów silnika, poziomu paliwa i wiele innych detali przydatnych podczas jazdy nie przybierają obecnie fizycznych zegarów – współcześnie są zwykle wyświetlane na ekranach w kokpicie kierowcy. Już chociażby te elementy muszą być wyrenderowane przez odpowiedni układ graficzny. Ponadto interfejs musi reagować błyskawicznie na polecenia użytkownika, a do tego potrzebny jest pewien zapas mocy. I wiele aut ma go aż nadto – w Tesli na przykład, można odpalić na ekranie nawet Cyberpunka 2077.

Intel dostawcą procesorów graficznych do samochodów

Intel, który postanowił podjąć się konstruowania własnych kart graficznych i tym samym rzucić rękawicę Nvidii i AMD, planuje poszerzyć obszar działania właśnie o układy przeznaczone dla samochodów – i to już w 2025 roku. Jak donosi Tom’s Hardware, firma pracuje nad procesorem graficznym Arc A760A, który ma trafić do luksusowych wozów.

Intel przekazał, że zamierza dostarczyć pasażerom „spersonalizowane wrażenia pasażerów w pojeździe, podobne do tych, których doświadczają w branży komputerów PC”. Możliwe, że odnosi się to do opcji odpalenia gier na ekranach przeznaczonych dla pasażerów. Po co korzystać w tym celu z handhelda, skoro podczas podróży lepszą wydajność zapewni pokładowy komputer?

Specyfikacja Arc A760A jest w wielu punktach zbieżna z Intel Arc A750, który wyposażono w 28 rdzeni Xe i zużywa do 225 W mocy. „Samochodowa” wersja zyska jednak więcej pamięci – 16 GB zamiast 8 GB. Arc A750 zebrał mieszane recenzje, więc lepiej, żeby Intel tym razem się postarał. Twój mechanik samochodowy może nie znać się na kartach graficznych.