Jeśli jeszcze ktoś tego nie zauważył – każda aplikacja stara się w ostatnim czasie upodobnić do TikToka. Instagram nieco zapędził się we wpychaniu rolek, gdzie tylko się da, a użytkownicy mają tego dość. Teraz Meta wycofuje się z części zmian.
Nie każdy musi być TikTokiem
Jeszcze całkiem niedawno wiele aplikacji mobilnych starało się upodobnić do Snapchata. Obecnie to TikTok zawładnął mediami społecznościowymi, a użytkownicy tak bardzo go polubili, że wiele serwisów również wdrożyło własne sekcje z krótkimi, pionowymi nagraniami. W ten sposób powstały m.in. Snapchat Spotlight, YouTube Shorts oraz Rolki (Reels) na Facebooku i Instagramie.
Ostatni z serwisów od niedawna bardzo mocno promuje ten format, starając się odebrać część widowni TikTokowi. Niestety, choć w przypadku relacji Instagram wyszedł na takim kopiowaniu zwycięsko, obecnie ściąga na siebie wyłącznie gniew użytkowników.
Do głosu doszli nawet influencerzy, którzy wyrazili swoje niezadowolenie ostatnimi zmianami w aplikacji. Siostry Kim Kardashian i Kylie Jenner, które mogą pochwalić się grubo ponad 300 mln obserwujących, skrytykowały wszędobylskie Rolki, co odbiło się w sieci sporym echem. Użytkownicy zjednoczyli się także w ramach akcji „Make Instagram Instagram Again” – post z krótkim hasłem nawołującym do wycofania zmian polubiło już ponad 2 miliony osób.
Nie chcesz? Nie korzystaj.
Prezes Instagrama, Adam Mosseri, opublikował niedawno krótki film na Twitterze. Jednym z tematów poruszanych w poście jest sekcja rekomendacji, które są wyświetlane na stronie głównej. Stały się one źródłem irytacji dla wielu osób, gdyż aplikacja od jakiegoś czasu pokazuje im więcej przeklejek z TikToka, aniżeli treści z kont, które obserwują. Prezes platformy podkreśla, że widzi niezadowolenie użytkowników z tej funkcji, lecz sugestie algorytmu to najlepszy sposób na rozwijanie kont małych twórców. Dzięki rekomendacjom na stronie głównej mają oni szansę dotrzeć do nowych odbiorców.
Jeśli jednak ktoś nie ma zamiaru oglądać sugestii algorytmu może… wyłączyć je na 30 dni. Jest to, uważam, pójście na łatwiznę i unikanie niewygodnego tematu. Władzom Instagrama coraz ciężej było przyznać, że bardzo chcą być drugim TikTokiem, lecz nie do końca się to udaje.
Instagram wycofuje zmiany
Taka odpowiedź na obecne problemy nie spodobała się społeczności jeszcze bardziej. Z tego powodu serwis ugiął się pod naciskiem użytkowników. W przeciągu zaledwie tygodnia od wprowadzenia nowych funkcji w Rolkach oraz miesiąc po zmianie wyglądu strony głównej u niektórych użytkowników, Instagram ogłosił wycofanie tych zmian.
Adam Mosseri udzielił niedawno wywiadu serwisowi Platformer. Dziennikarze nawiązali w nim do ostatnich zmian oraz nagrania opublikowanego na Twitterze, pytając o reakcję użytkowników i dalsze kroki. Odpowiedź nie pozostawiła żadnych złudzeń – na Instagramie dzieje się źle, a zmiany idą w złym kierunku. Z tego powodu zadecydowano o wycofaniu najbardziej nielubianych zmian w postaci pełnoekranowego feedu oraz irytujących rekomendacji opartych o (niezbyt dopracowany) algorytm.
Żeby jednak nie było tak kolorowo – warto podkreślić, że platforma nie zaniechała całkowicie tych pomysłów. I o ile zdjęcia i filmy wyświetlane na pełnym ekranie mogą faktycznie nie wrócić, o tyle na całkowite usunięcie sekcji rekomendacji opartej o algorytmy raczej nie pozbędziemy się na zawsze. Meta chce udoskonalić to rozwiązanie i rozpocząć kolejne testy za jakiś czas.
Pozwoli to użytkownikom chociaż przez kilka tygodni cieszyć się treściami udostępnianymi przez ich znajomych, nie zaś wpychanymi na siłę Rolkami od nieznanych im kont. Miejmy nadzieję, że po takim buncie użytkowników zapał Instagrama do kopiowania TikToka nieco osłabnie.