Instagram
(źródło: pixabay.com / geralt)

Słabnie popularność – spada jakość. Tak działa Instagram

Jakość materiałów wideo na Instagramie nie jest stała ani nie jest równa. Niektóre treści wyświetlane są z nienaganną ostrością, inne zaś wydają się rozmazane. Okazuje się, że jest to przemyślana strategia i odpowiadają za to działające w tle algorytmy.

Gdy spada oglądalność, obniżana jest też jakość – tak to działa na Instagramie

Podczas ostatniej sesji pytań i odpowiedzi szef Instagrama, Adam Mosseri, został zapytany o to, dlaczego niektóre filmy w serwisie wyświetlają się w niższej jakości niż inne. Przyznał, że w dużej mierze jest to powiązane z tym, jak dużą popularnością cieszy się konkretny materiał wideo.

Mosseri wyjaśnił, że kluczowe jest dla zespołu oferowanie jak najwyższej jakości, ale wykorzystanie zasobów także nie jest pozbawione znaczenia. Właśnie dlatego zdecydowano się na taki, a nie inny mechanizm.

Ogólnie rzecz biorąc chcemy pokazać wideo w najwyższej możliwej jakości, ale jeśli coś nie jest oglądane przez dłuższy czas […[ przechodzimy do niższej jakości. Jeśli później ponownie wzrasta jego popularność, znów oferujemy wyższą jakość. Adam Mosseri, szef Instagrama

Na Instagramie jakość idzie za popularnością

Jednak dostosowywanie jakości nie opiera się wyłącznie na analizie statystyk pojedynczych materiałów. Mosseri przyznał również, że twórcy, którzy ogólnie generują większą liczbę wyświetleń w serwisie, mogą częściej liczyć na to, że ich filmy z zasady będą ostrzejsze.

Różnice w jakości wynikają przede wszystkim ze stosowanej technologii kodowania. Najwyższa jakość pożera więcej zasobów, a gdy serwis uzna, że nie ma już konieczności ich „przepalania” – następuje przejście na bardziej oszczędne kodowanie.

Na decyzję o wprowadzeniu takiego mechanizmu największy wpływ miała rosnąca popularność treści wideo w serwisach grupy Meta (bo chodzi tu nie tylko o Instagram, ale też Facebook), jak i zwiększająca się liczba użytkowników, którzy regularnie korzystają z tych aplikacji.

Tylko w zeszłym roku na Facebooku każdego dnia odtwarzano 4 miliardy filmów. Nie podano podobnych statystyk dla platformy Instagram, ale można się domyślać, że liczba nie jest dużo niższa.