Jeśli właśnie tak prezentowałby się Apple Car, to raczej niewiele osób miałoby powody do narzekania. Koreańczycy pokazali nowy elektryczny samochód – Hyundai IONIQ 5.
Hyundai IONIQ 5 z pewnością nie jest nudny
We wstępie nie bez powodu wspomniałem o Apple Car. Według plotek, które raczej należy traktować ze sporym dystansem, firma z Cupertino rozważała wybranie Hyundaia jako partnera przy współpracy nad własnym samochodem elektrycznym. Śmiem twierdzić, że jeśli taki elektryk przypominałby model IONIQ 5, to mógłby cieszyć się naprawdę sporym zainteresowaniem. W końcu to atrakcyjne i nowoczesne auto.
Zostawmy temat Apple Cara i przejdźmy do głównego bohatera tego tekstu. Hyundai IONIQ 5, który został przedstawiony podczas wirtualnej, światowej premiery, to średniej wielkości SUV. Uwagę zwraca przede wszystkim jego wygląd, który przypomina raczej auto koncepcyjne. Należy tutaj jednak zaznaczyć, że mamy do czynienia z modelem produkcyjnym.
Nowy SUV koreańskiego producenta to pierwszy przedstawiciel submarki IONIQ, która dedykowana jest wyłącznie samochodom elektrycznym (BEV). Został on zbudowany w oparciu o platformę Hyundai Electric-Global Modular Platform (E-GMP), co pozwoliło na chociażby zamontowanie większego pakietu akumulatorów i jednocześnie zachowanie wystarczającej przestrzeni dla kierowcy i pasażerów.
Dobry zasięg i osiągi
Hyundai IONIQ 5 dostępny jest w kilku wersjach, różniących się mocą, zasięgiem i pojemnością akumulatorów. Oferta przedstawia się następująco:
- Standard Range (napęd 2WD) – moc 125 kW, moment obrotowy 350 Nm, 0-100 km/h w 8,5 sekundy, akumulator 58 kWh;
- Standard Range (napęd AWD) – moc 173 kW, moment obrotowy 605 Nm, 0-100 km/h w 6,1 sekundy, akumulator 58 kW;
- Long Range (napęd 2WD) – moc 160 kW, moment obrotowy 350 Nm, 0-100 km/h w 7,4 sekundy, akumulator 72,6 kW;
- Long Range (napęd 2WD) – moc 225 kW, moment obrotowy 605 Nm, 0-100 km/h w 5,2 sekundy, akumulator 72,6 kW.
Zależnie od wybranego wariantu, IONIQ 5 będzie wyposażony w jeden silnik z tyłu lub dwa silniki – z przodu i tyłu. Prędkość maksymalna, nawet w topowej wersji, ograniczona jest do 185 km/h.
Koreańczycy podali, że dla modelu z napędem na dwa koła (2WD) i akumulatorem 72,6 kWh zasięg zasięg wynosi do 480 km według WLTP. Nie zabrakło funkcji szybkiego uzupełnienia energii – ładowarka o mocy 350 kW pozwala na naładowanie akumulatorów od 10% do 80% w 18 minut. Natomiast po podpięciu do ładowarki na 5 minut można zyskać nawet 100 km dodatkowego zasięgu.
Nowoczesne wnętrze
Kierowca do dyspozycji otrzymuje dwa 12-calowe ekrany. Pierwszy znajduje się tuż za kierownicą i służy przede wszystkim do dostarczania najważniejszych informacji z jazdy. Natomiast drugi, stanowiący serce systemu infotainment, umieszczono na środku deski rozdzielczej.
Hyundai IONIQ 5 zapewnia również wyświetlacz Head-Up z obsługą rozszerzonej rzeczywistości, a także bogaty pakiet systemów wsparcia kierowcy Hyundai SmartSense. Co ciekawe, oferuje on ruchomą konsolę środkową, która może cofnąć się nawet o 140 mm. Producent podaje, że elektryczny SUV będzie dostępny w wybranych regionach od drugiej połowy 2021 roku.