(fot. Audi)

Kierowanie hulajnogą będzie wymagało posiadania karty rowerowej. Uchwalono nowe przepisy

Jesteśmy coraz bliżej wprowadzenia nowelizacji ustawy Prawa o ruchu drogowym, w której znalazło się miejsce na przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych.

Pomysły, które „nie przeszły”

Nowelizacja ustawy Prawa o ruchu drogowym to temat dyskusji od wielu miesięcy. Kiedy wzrosła popularność hulajnóg elektrycznych i innych pojazdów transportu osobistego, nieobecnych na drogach i chodnikach jeszcze kilka lat temu, pojawiła się potrzeba uwzględnienia ich w prawie drogowym. Czy hulajnogi mogą być traktowane tak jak rowery? Czy do poruszania się nimi będą potrzebne specjalne uprawnienia? Czy dozwolona będzie jazda po chodniku?

Jak wskazuje portal bankier.pl, Prawo o ruchu drogowym otrzymało w ostatnim czasie wiele propozycji poprawek. W sejmie nie przegłosowano jednak pomysłów, zakładających na przykład, by hulajnogi trafiły na ulice o dozwolonej prędkości poruszania się 50 km/h. Ponadto nie uchwalono propozycji, by z elektrycznych hulajnóg mogły korzystać dzieci od 12 roku życia (pod nadzorem osoby dorosłej).

25 lutego Sejm przyjął pakiet nowych przepisów, które określają status hulajnóg na drogach w Polsce. Jak się one przedstawiają?

hulajnoga elektryczna Xiaomi Mi Electric Scooter Pro
hulajnoga elektryczna Xiaomi Mi Electric Scooter Pro (fot. Xiaomi)

Nowe przepisy dotyczące e-hulajnóg

Poniższy zestaw przepisów może się jeszcze zmienić – o wniesienie poprawek może wnioskować Senat, a później uchwała trafi do podpisu prezydenta. Są jednak spore szanse, że będą miały one właśnie taki kształt.

Wśród nowych wymagań znajdziemy zapisy o tym, że z hulajnóg elektrycznych będzie można korzystać:

  • po ukończeniu 18 lat (co jest raczej oczywiste)
  • przed ukończeniem 18 lat, ale warunkiem jest posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T
  • przed ukończeniem 10 lat, ale tylko w strefie zamieszkania oraz pod opieką osoby dorosłej
  • głównie na drogach dla rowerów lub pasach ruchu dla rowerów z prędkością do 20 km/h
  • na jezdni, ale tylko wtedy, gdy brakuje drogi rowerowej lub pasa dla rowerów, przy założeniu, że dana droga ma ograniczenie prędkości poruszających się po niej pojazdów do 30 km/h (ograniczenie prędkości hulajnogi do 20 km/h wciąż obowiązuje)
  • na chodniku lub drodze dla pieszych w sytuacji, gdy gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i nie ma wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów (tutaj uwaga: na chodniku pierwszy ma pierwszeństwo, a hulajnoga powinna poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego)
Hulajnoga 4Swiss EX4 e-orange

Będą też mandaty

Jeśli użytkownik hulajnogi elektrycznej nie będzie uprawniony do poruszania się nią w przestrzeni publicznej, przekroczy dozwoloną prędkość lub nie ustąpi pieszemu na chodniku, może narazić się na mandat karny. Najwyższe mandaty (300-500 złotych) będą wystawiane kierującym hulajnogą pod wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka.

Ponieważ, jak wspomniałem wyżej, proces legislacyjny nowego Prawa o ruchu drogowym jeszcze się nie zakończył, nie ma terminu, w jakim nowe przepisy wejdą w życie. Zapewne dowiemy się o tym wkrótce.