Jesteśmy coraz bliżej wprowadzenia nowelizacji ustawy Prawa o ruchu drogowym, w której znalazło się miejsce na przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych.
Pomysły, które „nie przeszły”
Nowelizacja ustawy Prawa o ruchu drogowym to temat dyskusji od wielu miesięcy. Kiedy wzrosła popularność hulajnóg elektrycznych i innych pojazdów transportu osobistego, nieobecnych na drogach i chodnikach jeszcze kilka lat temu, pojawiła się potrzeba uwzględnienia ich w prawie drogowym. Czy hulajnogi mogą być traktowane tak jak rowery? Czy do poruszania się nimi będą potrzebne specjalne uprawnienia? Czy dozwolona będzie jazda po chodniku?
Jak wskazuje portal bankier.pl, Prawo o ruchu drogowym otrzymało w ostatnim czasie wiele propozycji poprawek. W sejmie nie przegłosowano jednak pomysłów, zakładających na przykład, by hulajnogi trafiły na ulice o dozwolonej prędkości poruszania się 50 km/h. Ponadto nie uchwalono propozycji, by z elektrycznych hulajnóg mogły korzystać dzieci od 12 roku życia (pod nadzorem osoby dorosłej).
25 lutego Sejm przyjął pakiet nowych przepisów, które określają status hulajnóg na drogach w Polsce. Jak się one przedstawiają?
Nowe przepisy dotyczące e-hulajnóg
Poniższy zestaw przepisów może się jeszcze zmienić – o wniesienie poprawek może wnioskować Senat, a później uchwała trafi do podpisu prezydenta. Są jednak spore szanse, że będą miały one właśnie taki kształt.
Wśród nowych wymagań znajdziemy zapisy o tym, że z hulajnóg elektrycznych będzie można korzystać:
- po ukończeniu 18 lat (co jest raczej oczywiste)
- przed ukończeniem 18 lat, ale warunkiem jest posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T
- przed ukończeniem 10 lat, ale tylko w strefie zamieszkania oraz pod opieką osoby dorosłej
- głównie na drogach dla rowerów lub pasach ruchu dla rowerów z prędkością do 20 km/h
- na jezdni, ale tylko wtedy, gdy brakuje drogi rowerowej lub pasa dla rowerów, przy założeniu, że dana droga ma ograniczenie prędkości poruszających się po niej pojazdów do 30 km/h (ograniczenie prędkości hulajnogi do 20 km/h wciąż obowiązuje)
- na chodniku lub drodze dla pieszych w sytuacji, gdy gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i nie ma wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów (tutaj uwaga: na chodniku pierwszy ma pierwszeństwo, a hulajnoga powinna poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego)
Będą też mandaty
Jeśli użytkownik hulajnogi elektrycznej nie będzie uprawniony do poruszania się nią w przestrzeni publicznej, przekroczy dozwoloną prędkość lub nie ustąpi pieszemu na chodniku, może narazić się na mandat karny. Najwyższe mandaty (300-500 złotych) będą wystawiane kierującym hulajnogą pod wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka.
Ponieważ, jak wspomniałem wyżej, proces legislacyjny nowego Prawa o ruchu drogowym jeszcze się nie zakończył, nie ma terminu, w jakim nowe przepisy wejdą w życie. Zapewne dowiemy się o tym wkrótce.