e-hulajnoga TIER
(źródło: TIER)

Hulajnoga elektryczna z rejestracją? Oto zasady poruszania się jednośladem w Polsce

W jednym z krajów Unii Europejskiej uchwalono nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych. Od kwietnia jednoślady te muszą być pojazdami zarejestrowanymi, wyposażonymi w specjalną naklejkę. Czy podobne zasady mogą nadejść do Polski?

Łotewskie przepisy nakazują rejestrację jednośladu

Hulajnoga elektryczna to, zaraz obok rowerów, niezwykle popularny jednoślad, którego popularność bardzo szybko wzrasta. Spotkać można go dosłownie wszędzie, jednak użytkowników często zastanawia, w jaki sposób korzystać z tego środka transportu w sposób legalny.

Na terenie Łotwy uchwalono nowe przepisy dotyczące poruszania się na jednośladach. Od 1 kwietnia 2024 roku każda hulajnoga elektryczna musi być zarejestrowana i oznaczona specjalną naklejką, ulokowaną w widocznym miejscu. Dodatkowo, użytkownicy mający mniej niż 17 lat na czas jazdy muszą włożyć kask oraz odzież ochronną. Zaostrzenie zasad jest wynikiem rosnącej w Łotwie liczby wypadków i osób doznających urazów podczas jazdy hulajnogą.

Hulajnoga elektryczna w polskim prawie

Z kolei w Polsce regulacje pojawiły się w 2021 roku i na ten moment nie zapowiada się, aby obowiązek rejestracji jednośladów miał dotrzeć do kraju nad Wisłą. Jak wynika z informacji udzielonych przez Ministerstwo Infrastruktury, władze naszego państwa nie mają w planach wprowadzenia podobnej zasady, przynajmniej na razie.

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym z 20 maja 2021 roku wskazuje, że kierowca hulajnogi może jeździć po ścieżkach rowerowych, a jeśli taka droga nie została wyznaczona, użytkownik może poruszać się jezdnią. W obu przypadkach maksymalna prędkość wynosi 20 km/h. Hulajnoga elektryczna może też jechać po drodze dla pieszych lub chodniku, jeśli przebiega on wzdłuż drogi, na której obowiązuje minimalna prędkość wynosząca 30 km/h. W takiej sytuacji kierowca musi dostosować swoją szybkość do pieszych czy też ustąpić im pierwszeństwa.

Z pojazdu mogą korzystać osoby dorosłe, a także niepełnoletnie, wyposażone w odpowiedni dokument – kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Z kolei dzieci poniżej 10. roku życia mogą używać jednośladu pod opieką osoby dorosłej, wyłącznie w strefie zamieszkania.