Rynek tabletów w ciągu ostatnich kilku miesięcy ponownie przeżył drobny kryzys. Tablet w naszym kraju bądź co bądź wciąż jest sprzętem używanym w pracy znacznie rzadziej niż laptop czy smartfon i stanowi bardziej gadżet albo źródło rozrywki niż faktyczną pomoc w zwiększeniu produktywności. Pomimo niesatysfakcjonujących wyników sprzedaży, producenci sprzętu nie przestają wypuszczać kolejnych wersji swoich sztandarowych propozycji dla miłośników tych mobilnych urządzeń. International Data Corporation opublikowało zestawienie najlepiej sprzedających się tabletów w Polsce, a wyniki nie są specjalnie zaskakujące.
Absolutna deklasacja konkurencji – Huawei królem sprzedaży tabletów
Huawei związał się ze swoimi polskimi klientami specyficzną więzią. Ostatnie produkty marki nie otrzymują specjalnie wysokich ocen (głównie ze względu na średni stosunek ceny do jakości), a jednak sprzedaż sprzętu tego chińskiego producenta wciąż rośnie i nie zamierza się ani na chwilę zatrzymać.
Ostatni „tabletowy” kwartał 2019 roku całkowicie zdominował Huawei. Różnica prawie 20 punktów procentowych w stosunku do Samsunga, który zajął drugie miejsce w zestawieniu, robi piorunujące wrażenie – szczególnie, jeśli zauważymy to, jak mała różnica w sprzedaży panuje pomiędzy pozostałymi uczestnikami rankingu.
Na samym wykresie zaobserwować można też kilka innych ciekawych zdarzeń. Wart wyróżnienia jest między innymi nagły i ogromny wzrost sprzedaży tabletów od Lenovo, która jednak niemalże natychmiastowo spadła. Równie interesujący dla przyszłości tego działu technologii może być stopniowy wzrost sprzedaży iPadów, które do tej pory w Polsce stanowiły niszę, a teraz ich sprzedaż zdaje się rosnąć.
Ranking opublikowany przez IDC. Źródło: Twitter
Niepewna przyszłość
Choć takie zestawienie na pierwszy kwartał 2020 roku zapewne nie będzie się znacznie różnić od tego ukazanego powyżej, to z pewnością ranking końcowy na ten rok ulegnie licznym przetasowaniom.
Huawei zaczyna rezygnować z wykorzystywania aplikacji Google w swoich urządzeniach, co może zniechęcić do marki wielu użytkowników. Równie dużym problemem w kontynuowaniu sukcesu sprzedażowego na pewno okaże się aktualny brak zaufania dla producenta ze strony Stanów Zjednoczonych, który raczej nie pomoże w polepszaniu opinii firmy w naszym kraju.
Rynek tabletów zdecydowanie wart jest obserwowania. Walka o podium w zestawieniu sprzedażowym będzie bardzo zaciekła, a do gry mogą wkroczyć inni, niespodziewani konkurenci.
Recenzja iPada 10,2 cala 7. generacji – sprzęt, który pokazał mi, że tablety dalej mają sens!