Honda HR-V e:HEV – oszczędna hybryda naszpikowana nową technologią

(fot. Honda)

Nowa Honda HR-V e:HEV właśnie została dokładniej przedstawiona podczas europejskiej prezentacji. Jak zaznacza producent, uwagę zwraca minimalistyczna stylistyka, a zaletą ma być układ hybrydowy, który będzie dostępny już w wersji standardowej.

SUV nastawiony na oszczędność

Wśród fanów motoryzacji największą uwagę wzbudzają samochody wyposażone w mocne silniki, zarówno duże jednostki benzynowe, jak i także potężne silniki elektryczne. Owszem, mogą one zachwycać oferowanymi osiągami i przyspieszeniem do „setki”, ale większość osób potrzebuje raczej auta nastawionego na niskie zużycie paliwa. Tym bardziej, że wielu kierowców nie wykorzysta potencjału sportowych modeli, a poruszanie się nimi będzie generować tylko niepotrzebne koszty.

(fot. Honda)

Dla osób, które właśnie poszukują SUV-a, który sprawdzi się w normalnym poruszaniu się po mieście, jak i także na dłuższych wyjazdach, interesującą propozycją może być nowość z Japonii – Honda HR-V e:HEV. Mogliśmy poznać ją już wcześniej, podczas światowej prezentacji, a teraz Japończycy przedstawili swój nowy produkt podczas europejskiej premiery.

Mamy do czynienia z klasyczną hybrydą HEV, w której silnik benzynowy i niewielka jednostka elektryczna współpracą ze sobą, aby przede wszystkim zmniejszyć zużycie paliwa i zapewnić elastyczność w miejskich warunkach. Akumulatorów nie naładujemy z gniazdka – energia pochodzi przede wszystkim z odzyskiwania podczas jazdy.

Silnik elektryczny pracuje tutaj razem z 1,5-litrową jednostką benzynową i-VTEC. Łączna moc wynosi 131 KM, a maksymalny moment obrotowy 253 Nm osiągany jest przy 4500 obr/min. Nie są to duże wartości, ale powinny okazać się w zupełności wystarczające dla grupy docelowej.

(fot. Honda)

Honda HR-V e:HEV zapewnia trzy podstawowe tryby, które wybierane są automatycznie przez zastosowane oprogramowanie. Mamy jazdę bezemisyjną, hybrydową, a także opartą wyłącznie na silniku benzynowym. Przykładowo, w mieście samochód będzie korzystał głównie z pierwszym dwóch trybów, a podczas jazdy z wyższymi i stałymi prędkościami zostanie aktywowany trzeci tryb.

Wybierak biegów zapewnia tryb jazdy B, który jak najbardziej powinien kojarzyć się z autami w pełni elektrycznymi. Wówczas odczujemy mocniejsze hamowanie rekurencyjne, co pozwoli odzyskać więcej energii, którą następnie wykorzystamy w trybie elektrycznym i hybrydowym.

Nie zabrakło systemów bezpieczeństwa i Android Auto

Nowa Honda HR-V e:HEV została wyposażona m.in. w system minimalizujący skutki ewentualnej kolizji z pieszymi i pojazdami. Mają one teraz lepiej działać także w gorszych warunkach, np. w nocy. Dodatkowo, japoński SUV ma wykrywać nie tylko inne samochody, ale również rowery i motocykle.

(fot. Honda)

Zaletą powinien być również adaptacyjny tempomat. Po jego aktywacji samochód nie tylko utrzymuje wyznaczoną prędkość, ale także dostosowuje się do innych uczestników ruchu. Po wykryciu pojazdu znajdującego się z przodu, Honda HR-V e:HEV automatycznie zwolni, aby zachować bezpieczną odległość.

Na pokładzie mamy jeszcze system monitorowania martwego pola (teraz w standardzie), system monitorowania ruchu poprzecznego za samochodem (przydatne podczas cofania) oraz system kontroli zjazdu ze wzniesienia.

W środku znalazły się dwa wyświetlacze. Pierwszy, 9-calowy LCD jest sercem systemu infotainment i zlokalizowany jest na środku deski rozdzielczej. Można go obsługiwać za pomocą dotyku. Natomiast drugi umieszczono tuż za kierownicą. Ma on 7 cali i jest wykonany w technologii TFT.

(fot. Honda)

Producent podkreśla, że skupił się na optymalizacji oprogramowania, które w nowym SUV-ie ma działać odczuwalnie sprawniej niż w poprzednich generacjach. Nie zabrakło obsługi Android Auto (tylko przewodowo), a także Apple CarPlay (kabel lub bezprzewodowo). Nowe wersje oprogramowania samochodu będą dostarczona w formie aktualizacji OTA.

Honda HR-V e:HEV zadebiutuje Europie pod koniec 2021 roku. Niestety, nie poznaliśmy jeszcze oficjalnego cennika. Firma zaznacza, że premiera nowego SUV-a ma być jednym z ostatnich kroków w realizacji planu zelektryfikowania europejskiej gamy podstawowych modeli do 2022 roku. Warto dodać, że Honda, oprócz hybryd, oferuje już model w pełni elektryczny.

Exit mobile version