Jeśli czujemy się zmęczeni lub zestresowani w pracy, warto zrobić sobie kilka minut przerwy. Nowe badanie dowodzi, że granie w gry mobilne może wpłynąć na nas wtedy lepiej niż krótki, bezczynny odpoczynek w fotelu.
Naukowcy z Uniwersytetu Centralnej Florydy badali 66 ochotników, którzy wykonywali powtarzające się, monotonne zadania na komputerze. Chodziło o to, żeby ich zmęczyć, co negatywnie wpływa na zdolność zapamiętywania informacji i umiejętność podejmowania decyzji.
Później badani zostali podczas przerwy podzieleni na trzy grupy: należący do pierwszej grali sobie na smartfonach w każualową gierkę „Sushi Cat 2”, drudzy odpoczywali razem z animatorem czasu wolnego (czy kimś w tym rodzaju), a inni siedzieli spokojnie bez dostępu do jakichkolwiek pomocy czy gadżetów.
Spośród tych trzech grup, tylko ci, którzy „grali w grę” poczuli się zrelaksowani. Ci, którzy korzystali z pomocy osoby organizującej czas wolny co prawda lepiej zapamiętywali później informacje, ale jednocześnie pojawiło się u nich uczucie obawy.
Ogólnie rzecz biorąc, Sushi Cat wprowadziło badanych w lepszy nastrój i zmniejszyło stres, w porównaniu z odpoczynkiem, w który trzeba było się angażować inaczej oraz „nicnierobieniem”.
W wynikach badań podkreślono, że potrzebne są dalsze analizy, aby potwierdzić, co jest najlepszym sposobem na skuteczne, relaksujące przerwy w pracy. Trzeba uczciwie powiedzieć, że 66 osób nie jest zbyt dużą grupą kontrolną.
Często przez cały dzień staramy się, żeby praca była wykonana dobrze, i to tak bardzo, że cierpi na tym nasza wydajność. W gruncie rzeczy uzyskamy lepsze wyniki, jeśli znajdziemy chwilę, żeby oderwać się od niej na kilka chwil. Ludzie powinni planować krótkie przerwy, żeby poświęcić czas na atrakcyjną zabawę, taką jak gry wideo, które mogą pomóc im się zregenerować.
– Michael Rupp, jeden ze współautorów badań
Innymi słowy, jeśli zaczniesz czuć się przeciążony, wyciągnięcie telefonu i rozegranie kilku rund ulubionej gry, może okazać się najlepszym sposobem na utrzymanie produktywności. Powiedz swojemu szefowi, że tak przeczytałeś na Tabletowo, i że tego chce nauka.
źródło: Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, cnet
Zdjęcie tytułowe: Playing with smartphone, autor Santeri Viinamäki [CC BY-SA 4.0]