Właścicieli starszych smartfonów Huawei i HONOR z GMS zaskakuje niespodziewany komunikat – otóż według ich urządzeń wygląda na to, że Google to złośliwa aplikacja, która stwarza wysokie ryzyko. W związku z tym zaleca się jej natychmiastowe odinstalowanie.
„Google to złośliwa aplikacja”
Zanim Stany Zjednoczone nałożyły na Huawei sankcje, które odcięły firmę od Usług Mobilnych Google (GMS) – miało to miejsce w maju 2019 roku, smartfony tego producenta cieszyły się ogromną popularnością w Polsce, podobnie jak urządzenia marki-córki, czyli HONOR. Dziś już mało kto kupuje smartfony Huawei ze względu na brak GMS, natomiast HONOR (jako już samodzielna, niezależna firma od listopada 2020 roku) dopiero zaczyna odbudowywać swoją pozycję w kraju nad Wisłą.
Wciąż jednak mnóstwo osób korzysta ze starszych modeli Huawei i HONOR – sam tylko w najbliższym otoczeniu mam trzy takie osoby. Mimo tego, co się wydarzyło, nadal można z nich „normalnie” korzystać, ponieważ nie straciły one dostępu do GMS. Użytkownicy zasypani zostali jednak zaskakującym komunikatem, w którym napisano, że wygląda na to, że Google to złośliwa aplikacja, która stwarza wysokie ryzyko.
Komunikat informuje też, że zaleca się jej natychmiastowe odinstalowanie. Po wyświetleniu szczegółów można zobaczyć, że aplikacja Google zawiera wirusa TrojanSMS-PA o wysokim poziomie zagrożenia. Poprosiliśmy o komentarz do tej sytuacji Huawei, HONORA i Google – gdy otrzymamy odpowiedzi, dodamy je poniżej.
To nie pierwsza taka sytuacja
Jako że aplikacja Google jest fabrycznie zainstalowana na każdym smartfonie z GMS i osoby, które donoszą o zaskakującym komunikacie dot. bezpieczeństwa nie pobierały niczego z niezaufanych źródeł, można podejrzewać, że wina leży po stronie giganta z Mountain View.
Szczególnie że to nie pierwszy tego typu przypadek – niedawno pojawiły się bowiem informacje, że Google Play Protect, który sprawdza aplikacje i urządzenia pod kątem szkodliwego działania, powiadomił właścicieli smartfonów Samsunga, że jego program do obsługi wiadomości oraz portfel (Samsung Wallet; niedostępny w Polsce) zostały oznaczone jako szkodliwe i powinny zostać natychmiast odinstalowane.
To był jednak błąd – na stronie forum Samsunga pojawiła się informacja, że przyczyną problemu była „tymczasowa awaria” serwera Google. W związku z tym można podejrzewać, że z podobną sytuacją mamy też do czynienia w przypadku smartfonów Huawei i HONOR. Mimo wszystko czekamy na oficjalne komunikaty od wszystkich trzech stron.
Aktualizacja
Otrzymaliśmy komunikat od polskiego oddziału Google, który przytaczamy w całości poniżej:
Powiadomienie bezpieczeństwa nie zostało wysłane przez Google Play Protect. Komunikat wydaje się pochodzić z urządzenia, które nie posiada certyfikatu Play Protect i nie ma dostępu do oficjalnego pobierania podstawowych aplikacji Google ze sklepu Play. Zalecamy skontaktowanie się z producentem urządzenia w celu uzyskania dalszych informacji. Google Play to jedyny sklep z aplikacjami, w którym można oficjalnie pobierać podstawowe aplikacje Google na Androida. Wszystkie aplikacje Google przechodzą te same rygorystyczne testy, co wszystkie inne aplikacje dostępne w Google Play. Testy te mają na celu zapewnienie, że aplikacje są bezpieczne i spełniają nasze standardy jakości.
Należy jednak zauważyć, że komunikat wysyłany jest na urządzeniach z GMS, które mają oficjalnie dostęp do sklepu Google Play.
Aktualizacja 2
Wsparcie klienta Huawei uspokaja, że nie ma powodów do obaw i pomaga rozwiązać problem z komunikatem:
Jesteśmy świadomi problemu z komunikatem i uspakajamy – nie ma powodów do niepokoju. A oto rozwiązanie problemu z komunikatem:
1) Wybierz Ustawienia > Aplikacje i usługi > Aplikacje > Optymalizator > Pamięć > Wyczyść pamięć podręczną i wyczyść dane,
2) Otwórz aplikację Optymalizator, kliknij Ustawienia (ikona trybiku w prawym górnym rogu) i w sekcji „Aktualizacja oprogramowania antywirusowego” wybierz „Wi-Fi i komórkowa transmisja danych” (może być użyta transmisja danych). Następnie wyświetlony zostanie komunikat o aktualizacji,
3) Po zakończeniu aktualizacji otwórz ponownie aplikację Google i sprawdź, czy błąd został usunięty.
Jeśli użytkownicy mają dodatkowe pytania, prosimy o odwiedzenie pomocy technicznej za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej: https://consumer.huawei.com/pl/support/.
Aktualizacja 3
Do dotychczasowych wyjaśnień Google i Huawei dołączyła firma Avast, przekazując poniższą informację:
29 października firma Avast otrzymała zgłoszenie, że jej zestaw antywirusowy Software Development Kit (SDK) dla systemu Android błędnie oznacza Okno szybkiego wyszukiwania Google jako złośliwe oprogramowanie na telefonach Huawei. Ten pakiet SDK zawiera komponent antywirusowy aplikacji Huawei Optimizer – aplikacji do zarządzania urządzeniami, która zapewnia również funkcje czyszczenia i zwiększania wydajności. Problem dotyczył wyłącznie klientów Huawei spoza Chin oraz niewielkiej liczby klientów Honor i Vivo. 30 października wprowadzono poprawkę, która całkowicie rozwiązała problem. Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie mogło to spowodować.