google made on youtube 2024
źródło: YouTube

Sporo nowości na YouTube. Kosmetyczne, ale wielkie zmiany

Podczas dorocznego wydarzenia Made on YouTube amerykański gigant zaanonsował zmiany i nowości, jakich w najbliższym mogą spodziewać się użytkownicy tej platformy z filmami.

Jeszcze więcej sztucznej inteligencji na YouTube

Amerykanie wykorzystują sztuczną inteligencję wszędzie, gdzie tylko się da i opłaca. YouTube nie jest wyjątkiem. Teraz zdecydowano się na zintegrowanie modelu Google DeepMind do generowania wideo – Veo. Proces rozpocznie się jeszcze w tym roku. Dzięki temu będzie można generować jeszcze bardziej zachwycające tła do YouTube Shorts (funkcja ta – o nazwie Dream Screen – jest dostępna już od 2023 roku).

Na tym jednak nie koniec, ponieważ dzięki integracji Veo użytkownicy będą mogli również wygenerować wideo o długości maksymalnie 6 sekund do wykorzystania w swoich Shorts. Stworzone przez sztuczną inteligencję filmy zostaną oznaczone z użyciem SynthID oraz otrzymają plakietkę z informacją, że dany materiał powstał z pomocą AI.

Generatywna sztuczna inteligencja pojawi się również w sekcji Inspiracje w YouTube Studio. Twórcy będą mogli przeprowadzić z nią „burzę mózgów”, aby znaleźć pomysł na nowy materiał, tytuł czy miniaturę.

Platforma ułatwi też odpowiadanie na komentarze, których nierzadko jest bardzo dużo. Sekcja Komentarze w aplikacji YouTube Studio zostanie przekształcona w Społeczność, a sztuczna inteligencja zaproponuje odpowiedzi na komentarze zgodne ze stylem danego twórcy.

Nowości na YouTube dla twórców i ich widzów

Platforma ogłosiła również udostępnienie Communities (pol. Społeczności), czyli specjalnych przestrzeni dla twórców, w których mogą prowadzić dyskusje z fanami czy publikować zdjęcia. Inicjować tematy i dyskusje mogą też użytkownicy (początkowo tylko subskrybenci), a właściciel kanału ustalić, kto może dołączyć. Communities są już dostępne na wybranych kanałach (na urządzeniach mobilnych). Do końca 2024 roku dołączą do nich kolejne, a następne rozszerzenie planowane jest na początku 2025 roku.

youtube communities społeczności
Communities/Społeczności na YouTube (źródło: YouTube)

Kolejną nowością jest Hype, które ma pomóc mniej znanym twórcom dotrzeć do większej grupy odbiorów. Ich fani, którzy uznają, że dane wideo powinno obejrzeć więcej osób, mogą je wyhajpować. Filmy z największą liczbą hype’ów zostaną uwzględnione na specjalnej liście TOP 100, dzięki czemu zwiększą się ich szanse na odkrycie przez innych użytkowników YouTube.

Użytkownicy mogą hype’ować wideo, które zostało udostępnione maksymalnie 7 dni temu przez twórcę, posiadającego poniżej pół miliona subskrybentów. W ciągu tygodnia można to zrobić maksymalnie 3 razy. W przyszłości planowane jest jednak umożliwienie dokupienia większej liczby hype’ów za pieniądze, które trafią do twórców.

Beta testy tej nowości trwają w Brazylii, Turcji i na Tajwanie. W ciągu 4 tygodni użytkownicy skorzystali z niej ponad 5 mln razy, hype’ując wideo z ponad 50 tysięcy różnych kanałów. 30% hype’ujących miało od 18 do 24 lat. W przyszłości planowane jest udostępnienie tego rozwiązania w innych krajach.

YouTube ogłosił również szersze udostępnienie funkcji generowania automatycznego dubbingu w innym języku, którą testowano także w Polsce. W najbliższych miesiącach będzie ona dostępna na setkach tysięcy kolejnych kanałów. Równocześnie zwiększy się liczba języków dubbingu – na liście znajdą się m.in. hiszpański, portugalski, francuski i włoski. Ponadto amerykanie wraz z małą garstką twórców testują funkcję, która przeniesie Twój ton i intonację oraz atmosferę otoczenia i wprowadzi je do dubbingowanego dźwięku, dzięki czemu wrażenia będą brzmiały jeszcze bardziej naturalnie.

Nowe sposoby zarabiania na YouTube

Amerykanie zdecydowali się też zwiększyć liczbę sposobów, w jakie mogą zarabiać twórcy. Widzowie będą mogli kupować cyfrowe prezenty – początkowo podczas wertykalnych relacji na żywo w Stanach Zjednoczonych. Rozszerzono również program afiliacyjny YouTube Shopping, z którego korzysta już ponad 250 tysięcy twórców w USA i Korei Południowej. Od teraz mogą to zrobić też ci w Indonezji dzięki współpracy z Shopee. W kolejnych tygodniach do listy krajów dołączą jeszcze Tajlandia i Wietnam.

youtube jewels prezenty
Prezenty dla twórców (źródło: YouTube)

Twórcy będą mogli również organizować swoje treści w sezony i odcinki, aby przyciągnąć widzów przed telewizory. Ta możliwość została wprowadzona w związku z faktem, że rośnie liczba twórców, którzy osiągają większość przychodów z YouTube na ekranach telewizorów (w porównaniu z poprzednim rokiem o 30%).