Google Chrome nowy wygląd
(fot. Google)

Google Chrome ma już 15 lat. Z tej okazji dostaniemy spory zastrzyk nowości

Najpopularniejsza przeglądarka na świecie, czyli Google Chrome, zadebiutowała w 2008 roku. Trzeba przyznać, że od tego czasu otrzymała ona sporo zmian i nowych funkcji. Co więcej, wkrótce doczeka się kolejnego, większego odświeżenia.

Nowy wygląd Google Chrome

Google Chrome w tym miesiącu kończy 15 lat. Z tej okazji firma z Mountain View postanowiła wprowadzić kilka znaczących zmian, w tym również odświeżyć wygląd. Oczywiście główne wytyczne pozostaną niezmienione, ale wkrótce otrzymamy zastrzyk z nowościami.

Przeglądarka internetowa Google na komputerach zyska przeprojektowany interfejs czerpiący z języka Material You. Tutaj twórcy chwalą się odświeżonymi ikonami, które teraz w jeszcze większym stopniu nastawione są na czytelność. Ponadto dodane zostały nowe palety kolorów.

Planowana aktualizacja wprowadzi jeszcze poprawioną integrację z systemami operacyjnymi, dzięki czemu preferencje Google Chrome będą łatwo dostosowywać się do ustawień na poziomie systemu operacyjnego, takich jak tryby ciemny i jasny. Użytkownicy powinni też zauważyć ulepszone menu, które umożliwi szybszy dostęp do rozszerzeń przeglądarki Chrome, Tłumacza Google, Menedżera haseł Google i nie tylko.

Google Chrome nowy wygląd 15 lat
(fot. Google)

Odświeżenia doczeka się też Chrome Web Store

Język projektowania Material You trafi też do Chrome Web Store. Sprawi to, że nie tylko całość będzie bardziej spójna z nowym wyglądem Google Chrome, ale również w założeniach ma ułatwić odkrywanie nowych rozszerzeń do przeglądarki. Dodatkowo w sklepie zobaczymy nowe kategorie rozszerzeń, takie jak rozszerzenia oparte na sztucznej inteligencji i wyróżnienia redaktorów, a także bardziej spersonalizowane rekomendacje. Zainteresowani użytkownicy mogą już teraz zapoznać się z wersją beta.

Chrome Web Store ma być również bezpieczniejszym miejscem. Otóż Google rozszerzyło kontrolę bezpieczeństwa na rozszerzenia, dzięki czemu Google Chrome może pomóc zidentyfikować w sklepie rozszerzenia, które naruszają zasady lub są potencjalnie złośliwe.

Google Chrome Web Store
(fot. Tabletowo.pl)

Nowe funkcje wyszukiwania w Google Chrome

Google we wpisie opublikowanym na oficjalnym blogu przypomniało jeszcze o nowych funkcjach, które zapewniają szybszy dostęp do informacji i narzędzi wyszukiwania. Przykładowo, gdy jesteśmy na stronie internetowej, możemy wybrać opcję „Przeszukaj tę stronę w Google” z menu z trzema kropkami. Spowoduje to otwarcie panelu bocznego wyszukiwarki Google, w którym znajdziemy powiązane wyszukiwania, dowiemy się więcej o źródle strony lub w ogóle rozpoczniemy inne wyszukiwanie. Możemy też przypiąć panel boczny wyszukiwarki Google do paska narzędzi.

Ponadto w zeszłym miesiącu w Google Chrome pojawiły się nowości mocno oparte na sztucznej inteligencji. Użytkownicy z USA mogą włączyć opcję „SGE while browsing” w Search Labs, aby lepiej poruszać się po informacjach w internecie i szybciej znajdować to, czego szukają na stronie internetowej.

Google Chrome nowe funkcje wyszukiwania
(fot. Google)

Przeglądanie internetu ma być bezpieczniejsze

Zespół pracujący nad Google Chrome poinformował również o zmianach, które docelowo mają podnieść poziom bezpieczeństwa użytkowników. Poprzednio działanie funkcji ostrzegającej przed niebezpiecznymi witrynami i plikami polegało na sprawdzeniu każdej wizyty na stronie z przechowywaną lokalnie listą znanych złośliwych witryn. Lista była aktualizowana co 30-60 minut. Domeny phishingowe stały się jednak bardziej wyrafinowane – obecnie 60% z nich istnieje krócej niż 10 minut, co utrudnia ich zablokowanie.

Google, w celu blokowania niebezpiecznych witryny w momencie ich uruchomienia, uaktualniło funkcje związane z bezpiecznym przeglądaniem, aby teraz strony były sprawdzenie pod kątem znanych złych witryn Google w czasie rzeczywistym. Firma spodziewa się, że skróci to czas między identyfikacją złośliwej strony a zapobieganiu zagrożeniu, co przełoży się na 25% lepszą ochronę przed złośliwym oprogramowaniem i zagrożeniami typu phishing. Ta aktualizacja zostanie wprowadzona w przeglądarce Chrome w nadchodzących tygodniach.

Ważne zmiany w kwestii prywatności i reklam

Google ogłosiło jeszcze następny etap rozwoju Privacy Sandbox. Otóż od teraz interfejsy API dla trafności i pomiarów w Google Chrome są ogólnodostępne, co powinno odczuwalnie wpłynąć m.in. na zwiększenie prywatności użytkowników. Ponadto dzięki tej zmianie reklamodawcy i programiści mogą łatwo teraz skalować i testować wykorzystanie nowych technologii w swoich produktach i usługach.

Google Chrome reklamy
(fot. Google)

Co więcej, wdrożono również nowe mechanizmy kontroli prywatności reklam w Google Chrome, które pozwalają użytkownikom zarządzać, w jaki sposób technologie Privacy Sandbox mogą zostać wykorzystane do wyświetlania reklam. Sprawia to, że użytkownicy mogą decydować o tym, jakie reklamy ich interesują poprzez włączenie interfejsów API trafności, pomiaru i nie tylko.