Wielu z nas np. podczas wyboru restauracji, czy miejsca świadczącego jakieś usługi kieruje się opiniami innych klientów zamieszczonymi w Mapach Google oraz wyszukiwarce. Czasami mogą się one jednak okazać fałszywe. Gigant z Mountain View walczy z nimi za pomocą sztucznej inteligencji i postanowił uchylić rąbka tajemnicy, jak to działa.
Sztuczna inteligencja zatrzymuje fałszywe opinie
Google zapewnia, że recenzje wystawione przez użytkowników przed ich opublikowaniem podlegają surowej weryfikacji przez systemy moderacyjne. Na tym jednak się nie kończy. Prowadzony jest stały monitoring treści, który ma na celu identyfikować wszelkie niepokojące zachowania. Gigant z Mountain View w 2023 roku zaimplementował zaawansowany algorytm uczenia maszynowego, który efektywniej rozpoznaje schematy w wystawianych recenzjach.
Chodzi tutaj m.in. o przypadki, gdy internauta publikuje identyczną opinię dla wielu firm lub gdy dana firma doświadcza nagłego skoku w liczbie recenzji o skrajnych ocenach, czyli jedno lub pięciogwiazdkowych. Google chwali się, że dzięki zastosowaniu nowego algorytmu sztucznej inteligencji w 2023 roku udało się wyeliminować o 45% więcej fałszywych recenzji niż w 2022 roku. Jak to dokładnie działa?
Algorytm jest w stanie wyłapać zarówno pojedyncze przypadki podejrzanych recenzji, jak i zorganizowane akcje. Google podaje konkretne przykłady. W internecie działały i nadal działają firmy, które zajmują się wystawianiem fałszywych 5-gwiazdkowych opinii. Firma chwali się, że w ciągu zaledwie kilku tygodni udało zidentyfikować ponad pięć milionów takich przypadków. W reakcji na ten fakt konta, które rozpowszechniały fałszywe treści, zostały zablokowane.
Google podsumowuje 2023 rok
W swoim komunikacie Google podkreśla, że w 2023 roku firma osiągnęła znaczący postęp w eliminowaniu nieprawdziwych treści, wykorzystując do tego celu zaawansowaną technologię i doświadczonych analityków. Algorytmy uczenia maszynowego pozwoliły zidentyfikować i zablokować lub usunąć ponad 170 milionów recenzji w Mapach Google czy wyszukiwarce, które naruszały wytyczne. Dodatkowo usunięto ponad 12 milionów fałszywych profili firmowych.
Gigant z Mountain View twierdzi także, że udało się ochronić właścicieli przed ponad 2 milionami nieautoryzowanych prób przejęcia kont firmowych przez oszustów. Wartym odnotowania jest fakt, że liczba ta przewyższa o ponad milion incydenty w 2022 roku.