Globalna sprzedaż komputerów nieustannie spada już od siedmiu lat. Niektórym producentom mimo wszystko udało się jednak dostarczyć do rąk klientów więcej urządzeń niż w poprzednim roku, lecz w ogólnym ujęciu sytuacja zbyt kolorowo nie wygląda.
Agencje Gartner i IDC opublikowały już swoje wstępne podsumowania sprzedaży komputerów w 2018 roku. I chociaż obie zgadzają się co do tego, że rok do roku ona spadła (o 1,3% wg Gartnera, o 0,4% wg IDC), to nie są one zgodne, jeśli chodzi o to, który z producentów na przestrzeni dwunastu miesięcy sprzedał najwięcej urządzeń.
Zdaniem Gartnera miano lidera należy się Lenovo, które według wstępnych szacunków w 2018 roku dostarczyło do rąk klientów 58,467 mln komputerów. W rankingu tej agencji drugie miejsce zajmuje HP z wynikiem 56,332 mln sztuk. W odwrotnej kolejności ww. firmy ustawiono natomiast w podsumowaniu IDC: pierwszy jest HP (59,986 mln), a drugie Lenovo (59,857 mln). Nie sposób nie zauważyć, że różnica w przypadku HP jest dość spora – wynosi aż ponad 3,5 mln egzemplarzy. Z kolei przy Lenovo jest to już „tylko” niespełna 1,4 miliona.
Gartner i IDC są jednak zgodni, że na kolejnych trzech miejscach ulokowali się kolejno: Dell (41,911 mln wg Gartnera, 44,170 mln według IDC), Apple (18,016 mln wg Gartnera, 18,021 wg IDC) i Acer (15,729 mln wg Gartnera, 17,841 wg IDC). Gartner na szóstej pozycji wyszczególnił jeszcze Asusa z wynikiem 15,537 mln sprzedanych komputerów. Urządzeń „pozostałych” producentów Gartner naliczył 53,393 mln, a IDC 58,621 mln.
Według Gartnera w 2018 roku sprzedano w sumie 259,385 mln komputerów, natomiast według IDC niewiele mniej, bo 258,497 mln sztuk. Tylko trzem producentom udało się jednak zwiększyć sprzedaż w porównaniu do 2017 roku: Lenovo, HP i Dellowi.
Źródło: Gartner, IDC dzięki VentureBeat