Liczby nie kłamią: rok 2013 jest rokiem tabletów internetowych. Urządzenia te z każdym dniem zyskują na popularności, a do ich sukcesu przyczyniają się ogromna różnorodność, atrakcyjne ceny i dostępność. W każdym sieciowym sklepie z elektroniką można znaleźć wystawę z tabletami, zarówno markowymi, jak i importowanymi. Dla wielu „dachówka” jest substytutem komputera, lecz lżejszym i łatwiejszym w obsłudze. To idealne urządzenie do przeglądania internetu, odtwarzania multimediów, rozrywki i komunikacji. Rosnącą popularność tabletów odzwierciedlają statystyki przygotowane przez firmę analityczną Gartner. Wynika z nich, że w 2013 roku ich popularność wzrosła aż o 68% w porównaniu do roku ubiegłego (202 miliony przeciwko 120 milionom sprzedanych egzemplarzy).
Wizja Steve’a Jobsa dotycząca nadejścia ery post-PC wydaje się ziszczać. Tablety zyskują na popularności kosztem komputerów osobistych. Najnowsze badania mówią, że w 2013 roku ich sprzedaż spadła o niemalże 11%, a to dopiero początek. Prognozy dla branży „pecetów” nie są optymistyczne. Analitycy Gartnera przewidują, że na przełomie 2013 i 2014 roku liczba sprzedanych komputerów spadnie z 305 do 289 milionów. Z tonącego statku ratują się wielkie koncerny, które jeden po drugim rezygnują z produkcji tradycyjnych komputerów. Szlaki przetarło Lenovo, później Asus (choć w jego przypadku chodzi głównie o restrukturyzację i przeniesienie środków), a teraz Samsung.
Jak kształtuje się sytuacja na rynku systemów operacyjnych? Gartner prognozuje, że Android będzie kontynuował swoje panowanie. Między 2012 a 2013 rokiem liczba pracujących pod jego kontrolą urządzeń wzrosła z 506 do 867 milionów, ale to dopiero początek – szacuje się, że w 2014 Android będzie zainstalowany na miliardzie telefonów i tabletów. Jeśli chodzi o sprzęt z Windowsem, prognozowany wzrost jest znacznie niższy, bo zaledwie 11-procentowy (z 340 do 378 milionów). Sytuację może poprawić nadchodząca premiera systemu Windows 8.1.
Przyszły rok zapowiada się wyjątkowo ciekawie. Czym zaskoczą nas producenci? W jakim kierunku Google będzie rozwijać Androida, obecnie najpopularniejszy mobilny system operacyjny na świecie? Jaką rolę w rozwoju rynku odegrają inteligentne zegarki i urządzenia typu Google Glass? Odpowiedzi udzielą najbliższe miesiące.