Firma FlixBus postanowiła wykorzystać sporą przestrzeń dachu autobusu, aby zamontować panele fotowoltaiczne. Efekt? Mniejsze zużycie paliwa.
FlixBus testuje panele słoneczne
W ramach testów, autobus wyposażony w zestaw paneli fotowoltaicznych przemierzał trasę między Dortmundem a Londynem, pokonując za każdym razem około 600 kilometrów. FlixBus chciał w ten sposób sprawdzić wpływ dodatkowego źródła zasilania m.in. na spalanie oleju napędowego.
Jak zauważa serwis elektrowoz.pl, na dachu zamontowano maty solarne, czyli ogniwa połączone tworzywem sztucznym w taki sposób, by były elastyczne. Dzięki temu, udało się uniknąć dużego wpływu na masę autokaru, a także nie pogorszono odczuwalnie właściwości aerodynamicznych.
Nie, testowany egzemplarz nie był hybrydą. Na pokładzie nie znalazł się silnik elektryczny i zestaw akumulatorów, które pozwoliłyby na odciążenie jednostki spalinowej. Mimo tego, udało się osiągnąć mniejsze zużycie paliwa. Energia dostarczana przez panele słoneczne została bowiem wykorzystana do zasilania wybranej elektroniki, jak klimatyzacja, porty USB czy gniazda ładowania. W związku z tym, silnik spalinowy musiał wykonać mniej pracy.
Owszem, 1,7l przy średnim spalaniu na poziomie 25-30 litrów na 100 km nie jest imponującym wynikiem. Warto jednak zwrócić uwagę, że autobusy pokonują w ciągu roku ogromne dystanse. Ponadto, flota pojazdów FlixBusa jest naprawdę spora. W całościowym ujęciu, postawienie na panele fotowoltaiczne będzie więc prezentować się znacznie bardziej interesująco.
Nie jest to jedyny pomysł FlixBusa na bardziej ekologiczne podejście. Firma 2 lata temu wprowadziła elektryczne autobusy na wybranych trasach, np. między Paryżem a Amiens. Dodatkowo, przewoźnik niedawno rozpoczął również testy autokarów wodorowych.
Cudze chwalicie, swego nie znacie
W wybranych miastach w Polsce poruszają się już autobusy wyposażone w panele fotowoltaiczne. Podobnie jak w przypadku rozwiązania testowanego przez FlixBusa, dodatkowa energia służy do zasilania systemów elektrycznych pojazdu. Tak, tutaj także przekłada się to na mniejsze zapotrzebowanie na paliwo.
Podczas pilotażowego programu w Warszawie, gdy jeszcze testowano panele, udało się zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 5% w słoneczne dni.
źródło: elektrowoz.pl, Wybór Kierowców, Transport Publiczny