Tajemnicą dla nikogo nie jest, że w Chinach działa tak zwany Projekt Złota Tarcza, który jest w dużym uproszczeniu cenzurą treści zamieszczanych w internecie. Obostrzenia te objęły również Facebooka, który właśnie postanowił potajemnie wkraść się do chińskiego internetu. I zrobił to ukryty pod warstwą kolorowych balonów.
Jak się zapewne domyślacie, przebranie z kolorowych balonów jest metaforą, a nie dosłownym ujęciem tego, jak Facebook pojawił się w Chinach. Ale jak inaczej określić to, że jedna z usług niebieskiego portalu społecznościowego pojawiła się u Chińczyków w postaci aplikacji o nazwie Colorful Ballons? Ale zacznijmy od początku.
Nie wiem czy kojarzycie aplikację Moments, która jest dostępna na telefony komórkowe – jeśli nie, to pozwolę sobie wyjaśnić, że służy ona do tworzenia albumów, które można potem udostępniać znajomym i rodzinie. Jest to usługa Facebooka, co ujawnia chociażby charakterystyczny interfejs, czy nawet deweloper – to po prostu oficjalne.
Nie zdziwicie się chyba, że aplikacja Colorful Balloons, która pojawiła się właśnie w Chinach, jest bliźniaczo podobna do Moments, z tym, że nie posiada żadnego oznaczenia sugerującego, iż jest to broszka Facebooka, prawda? Zresztą – przyjrzyjcie się poniższym zdjęciom.
Raczej nikogo nie dziwi fakt, że Mark Zuckerberg nie jest zadowolony z faktu, że obywatele Chin nie mogą korzystać z jego usług i od dłuższego czasu próbuje na wszelki sposób przejąć również tamten rynek. Kto wie, może do wypuszczenia „debrandowanej” aplikacji do dzielenia się zdjęciami skłoniła go plotka o tym, że VPN w Chinach zostaną zablokowane? Ale czy naprawdę robiłby to w aż tak oczywisty sposób? Zrobienie aplikacji, której powiązania z Moments są wręcz oczywiste – od nazwy, aż po interfejs i samą funkcjonalność – wygląda jak próba strzelenia „prztyczka” w nos chińskim władzom. Pytanie brzmi tylko, czy to nowoczesne ujęcie konia trojańskiego nie spowoduje, że Projekt Złota Tarcza otoczy Facebooka specjalną „ochroną i opieką”.
źródło: New York Times via Engadget
grafika: StockSnap.io, Google Play