Arcfox Alpha-S to pierwszy masowo produkowany samochód, polegający na oprogramowaniu Huawei. Jego dystrybucja do tej pory była bardzo ograniczona, ale teraz nabiera rozpędu.
Elektryczny samochód z Huawei na pokładzie
Arcfox to marka należąca do chińskiego giganta przemysłu motoryzacyjnego, BAIC (Beijing Automotive Group). Ten państwowy moloch jest 6. największym producentem samochodów w całych Chinach. Firma powstała w 1958 roku i oprócz własnych marek, takich jak Beijing, BAW, Changhe, Foton, Ruili Doda i Arcfox, produkuje auta we współpracy z markami takimi jak Mercedes czy Hyundai.
Arcfox Alpha-S to pierwszy pojazd elektryczny Arcfox, który został zaprezentowany ponad rok temu. To, co go wyróżnia, jest związane bardziej z wnętrzem niż wyglądem czy osiągami. Otóż wóz ten reklamowany jest jako pierwszy, który jest wyposażony w obsługę opartą na platformie HarmonyOS od Huawei. Dzięki temu pełny jest inteligentnych funkcji przygotowanych przez tego uznanego giganta elektroniki.
Najważniejszym elementem Alpha-S jest system jazdy autonomicznej. Dysponuje on mocą obliczeniową 400 TOPs, 3 czujnikami LiDAR, sensorami 6 mmW oraz 12 ultradźwiękowymi. System kamer wyposażono w 9 jednostek ADS i 4 obiektywy dookólne. Inżynierowie Huawei twierdzą, że dzięki temu Alpha-S jest bardziej zaawansowany i lepiej radzi sobie na drodze w trybie jazdy autonomicznej niż Autopilot Tesli.
Arcfox Alpha-S w regularnej sprzedaży
Mimo że Alpha-S można kupować od stycznia, jak na razie tylko niewielka liczba samochodów została wyprodukowana i dostarczona do klientów. Dopiero teraz produkcja tego modelu ruszyła na pełną skalę.
Podstawowy model Arcfox Alpha-S kosztuje równowartość 59000 dolarów, ale za tę cenę klienci dostają autopilota zdolnego radzić sobie tylko na autostradzie. Bardziej zaawansowana wersja to koszt przynajmniej 63000 dolarów.
Moc maksymalna auta to 473 kW (643 KM), a dzięki momentowi obrotowemu 655 Nm samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,5 sekundy. Ładowanie akumulatora 800 V może osiągnąć 187 kW, co pozwala naładować samochód od 30 do 80% w zaledwie 15 minut. Deklarowany zasięg wynosi do 708 km, ale bez konkretnych danych o pojemności akumulatora trudno oszacować, czy podane przez BAIC dane odpowiadają rzeczywistości. Ciekawostką jest to, że samochód ma dożywotnią i nieograniczoną gwarancję na przebieg.
Choć Arcfox Alpha-S nie jest bezpośrednim konkurentem Tesli, to może znaleźć wielu sympatyków w Chinach. A ponieważ jest to jeden z najważniejszych rynków na świecie, BAIC może zyskać naprawdę sporo, popularyzując swój pierwszy elektryczny model z systemem Huawei na pokładzie.
Na technologii Huawei mają skorzystać też inni, już bardziej nam znani producenci samochodów, na przykład Volkswagen.