Ray tracing w grach wideo na PC nie jest tematem nowym. Nvidia za sprawą swoich kart graficznych RTX dostarcza nam tę technologię od kilku lat, ale robi to przy pomocy autorskich rozwiązań związanych z ich własną architekturą. Pora jednak na rozpowszechnienie się ray tracingu, co może być możliwe dzięki API DirectX 12 Ultimate, które – o dziwo Nvidia – już wspiera w swoich najnowszych sterownikach.
Ray tracing w grach wideo może stać się standardem, dzięki nadchodzącej generacji konsol, chociaż to właśnie PeCety cieszą się mianem pioniera w tym zakresie. Popularyzacja tej technologii wśród deweloperów jest zatem nieunikniona i skoro gry na PlayStation 5 oraz Xbox Series X będą z niej korzystać, to miło byłoby widzieć podobne przełożenie sytuacji na rynek komputerów osobistych. W końcu na ten moment możemy korzystać ze „śledzenia promieni” w tytułach wspieranych przez Nvidię i tylko na kartach graficznych spod znaku RTX.
DirectX 12 Ultimate
Ratunkiem wydaje się nowe API w postaci DirectX 12 Ultimate, które w zasadzie debiutuje razem z Windowsem 10 w wersji 2004 (tak, tego problematycznego update’u). Interfejs ten przynosi takie funkcje, jak DirectX RayTracing, Variable Rate Shading, Mesh Shading czy Sampler Feedback.
Chociaż w oczy rzuca się właśnie DirectX RayTracing, to pozostałe technologie będą miały potężne znaczenie przy optymalizacji gier w niedalekiej przyszłości, bo właśnie dzięki nim karta graficzna będzie w stanie „mądrzej” pracować, a co za tym idzie – lepiej wykorzystywać dostępne zasoby do generowania bardziej szczegółowych światów.
Nvidia ma już swoje rozwiązanie związane właśnie z ray tracingiem, ale wsparcie ogólnodostępnego standardu wydaje się być czymś oczywistym. Jeśli jednak macie na swoim pokładzie kartę graficzną RTX, zainstalowany Windows 10 2004 oraz najnowsze sterowniki Nvidia Game Ready, to jesteście już zgodni z DirectX 12 Ultimate. „Zieloni” dodali bowiem wsparcie dla tego API w swoich najświeższych driverach.
Choć nie zobaczycie usprawnień w grach natychmiastowo, to Wasze karty graficzne (o ile to RTX-y) zasadniczo są przygotowane na nadchodzące lata. To też wiadomość dobra dla domorosłych twórców gier, którzy dzięki temu mogą przetestować najnowsze technologie na swoich maszynach oraz buildach ich gier.
Sterowniki Game Ready 451.48 WHQL wnoszą też obsługę Vulkan w wersji 1.2, walidację standardu G-SYNC Compatible dla 9 nowych monitorów, a także obsługę przyspieszanego sprzętowo planowania pracy karty graficznej. Funkcja ta jest częścią Windowsa 10 w wersji 2004, działa niezależnie od używanego API i ma na celu pomóc kartom graficznym w bezpośrednim zarządzaniu ich pamięcią, co może się przełożyć na lepszą wydajność.
Sterowniki można już pobrać ze strony internetowej Nvidia.