Oficjalny sklep z aplikacjami na Androida to ogromna baza oprogramowania, z której korzystają miliardy użytkowników na całym świecie. Nic więc dziwnego, że generuje on naprawdę duże przychody, zarówno dla Google, jak i deweloperów.
Twórcy aplikacji i gier zarobili już łącznie ponad 80 mld dolarów
Sundar Pichai, dyrektor generalny Google i Alphabetu, ogłosił, że firma wypłaciła już ponad 80 mld dolarów deweloperom publikującym oprogramowanie w Google Play. Imponujący wynik został osiągnięty w ciągu prawie 8 lat – sklep z aplikacjami został bowiem uruchomiony w marcu 2012 roku.
Warto zauważyć, że podana przez Google suma jest obniżona o 30%. Chodzi o „podatek”, który firma pobiera od deweloperów za możliwość sprzedawania aplikacji za pośrednictwem Google Play. W związku z tym, sklep z aplikacjami faktycznie wygenerował już około 104 mld przychodu, z czego 24 mld wpłynęło na konto Google.
Today, @sundarpichai shared that developers around the world (excl. China) have earned more than $80 billion to date on @GooglePlay. Our platform can’t succeed without the help of our developer ecosystem, so a huge thank you for all you do!
— Hiroshi Lockheimer (@lockheimer) February 4, 2020
Nie poznaliśmy dokładniejszych szczegółów, jak chociażby regionów, w których Google zarabia najwięcej. Prawdopodobnie będą to kraje wysoko rozwinięte, których mieszkańcy, ze względu na wyższe zarobki, mogą częściej sięgać po płatne oprogramowanie, zamiast szukać darmowych alternatyw.
Google musi pogodzić się z drugim miejscem
Mimo iż Google Play dociera do większej liczby użytkowników niż App Store, a także może pochwalić się większą liczbą pobrań, to nadal platforma Apple generuje większe przychody. Firma Tima Cooka do tej pory wypłaciła deweloperom łącznie 120 mld dolarów. Użytkownicy iPhone’ów i iPadów po prostu częściej decydują się na płatne oprogramowanie.
Owszem, App Store pozwala zarobić więcej, ale Google Play jak najbardziej jest również atrakcyjną platformą dla twórców oprogramowania. Obecnie, jeśli deweloper chce dotrzeć do jak największej grupy potencjalnych klientów, co powinno przełożyć się na większe zarobki, musi wydawać aplikację lub grę zarówno na iOS, jak i Androida.
No dobrze, a jakie aplikacje są najczęściej pobierane? Cóż, użytkownicy najczęściej sięgają po darmowe oprogramowanie, zarabiające na reklamach i mikropłatnościach. Dotyczy to Google Play i App Store. Pierwsza piątka najpopularniejszych aplikacji przedstawia się następująco: WhatsApp, TikTok, Messenger, Facebook i Instagram.
TikTok przed Facebookiem. Oto najpopularniejsze aplikacje 2019 roku
źródło: 9to5Google