Cyfrowy Polsat będzie musiał wypłacić rekompensaty swoim klientom – tak zadecydował prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ma to związek ze sprawą usług dodatkowych, uruchamianych bez wyraźnej zgody abonentów. Sprawdź, czy możesz spodziewać się zwrotu pieniędzy.
O jakie usługi chodzi?
Wątpliwości Urzędu wzbudziły dwie usługi oferowane przez firmę. Był to program antywirusowy „Ochrona Internetu” oraz „Serwis IPLA 3 z 3” pozwalający na odtwarzanie wideo na różnych urządzeniach. Problem tkwił w fakcie, że oba produkty były częścią większości pakietów oferowanych przez Cyfrowy Polsat i nie było możliwości zrezygnowania z nich przed zawarciem umowy.
Bez względu na to, czy klienci byli zainteresowani którąś z nich, czy nie, dopiero po zawarciu umowy mieli możliwość wyłączenia ww. usług dodatkowych. Ponadto konsumenci byli zobowiązani do wyłączenia usług dodatkowych przed upływem bezpłatnego okresu korzystania z nich, aby uniknąć dodatkowych opłat.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że było to działanie niezgodne z prawem, ponieważ przedsiębiorca powinien uzyskać wyraźną zgodę klienta na aktywowanie dodatkowych usług i wiążących się z nimi opłat już przed zawarciem umowy.
Konsumenci powinni mieć rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy dana usługa jest im potrzebna i czy chcą ponosić koszty związane z jej uruchomieniem. Opłaty wykraczające poza uzgodnione świadczenie główne, w przypadku Cyfrowego Polsatu poza abonament za usługę dostępu do internetu, muszą zostać przez konsumentów jasno i wyraźnie zaakceptowane najpóźniej w chwili zawierania umowy. Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Cyfrowy Polsat wypłaci rekompensaty klientom
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął decyzję, na mocy której nałożył na firmę Cyfrowy Polsat obowiązek zwrotu kosztów za pierwsze trzy faktury z opłatami za dodatkowe usługi, które zostały aktywowane bez wyraźnej zgody konsumentów, pod warunkiem, że zrezygnowali z nich przed otrzymaniem czwartej faktury. Dodatkowo spółka ponownie przeanalizuje i rozpatrzy w pełni złożone reklamacje. Zobowiązanie to dotyczy zarówno obecnych, jak i byłych klientów.
Cyfrowy Polsat ma także powiadomić swoich klientów o decyzji Prezesa UOKiK mailowo oraz poprzez umieszczenie informacji na swojej stronie internetowej i na profilach w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter.
UOKiK przypomina, że uzyskanie zgody klienta na usługi i opłaty dodatkowe wynika z ustawy o prawach konsumenta. W ostatnich latach decyzje podobne do tej, jaką otrzymał Cyfrowy Polsat, dostały firmy takie jak UPC, Netia oraz Orange Polska.
Obecnie Urząd prowadzi podobne postępowanie wobec Vectry, która bez wyraźnej zgody aktywowała swoim klientom usługę „Bezpieczny Internet”.