Samochody w przyszłości będą pozbawione konwencjonalnych głośników? Continental we współpracy z firmą Sennheiser mają pomysł na nowy system audio.
Tak, dobre głośniki są ważne
Dla wielu osób dobre audio w samochodzie jest równie ważne jak oferowany komfort, silnik czy przestrzeń bagażnika. Nie powinno więc dziwić, że niektórzy dopłacają spore pieniądze do opcjonalnego, topowego zestawu, mającego zapewnić dźwięk na najwyższym poziomie.
Przyznam, że podczas ostatniego testu BMW X5 duże wrażenie zrobił na mnie system Bowers & Wilkins. Trzeba do niego dopłacić 25 tys. zł, ale jeśli miałbym konfigurować wymarzonego bawarskiego SUV-a, to – tak, chciałbym mieć na pokładzie ten system.
Bezgłośnikowy system audio
Wspomniany przed chwilą system audio w BMW składa się z 20 głośników o łącznej mocy 1500W. Liczby robią wrażenie, ale niewykluczone, że wkrótce w samochodach nie znajdziemy w ogóle klasycznych głośników.
Continental i Sennheiser podczas targów CES 2020 w Las Vegas pochwalili się bezgłośnikowym systemem audio, mającym zapewniać realistyczny dźwięk przestrzenny. Udało się to osiągnąć dzięki połączeniu technologii Sennheiser AMBEO 3D z systemem Ac2ated Sound firmy Continental.
W przypadku Ac2ated Sound połączyliśmy najwyższy poziom wiedzy specjalistycznej w zakresie akustyki, systemu informacyjno-rozrywkowego i projektowania pojazdów. Firma Sennheiser jako ekspert od dźwięku pomogła nam ulepszyć nasz pionierski system audio. Wspólnie opracowaliśmy system audio, który generuje doskonały dźwięk dosłownie znikąd.
Dodatkowo Ac2ated Sound mniej waży i zajmuje mniej przestrzeni. W Continental żartujemy, że taka optymalizacja to prawdziwa muzyka dla naszych uszu – przyznał Helmut Matschi, członek zarządu i dyrektor działu biznesowego Networking and Information w Continental.
Jak więc działa ten innowacyjny produkt? Firmy podają, że całość zainspirowana jest klasycznymi instrumentami smyczkowymi, które wykorzystują drewniany korpus jako komorę rezonansową. Zamiast zwykłych głośników, aktywowane są wybrane powierzchnie wewnątrz samochodu.
Specjalnie zaprojektowane siłowniki powodują drgania elementów, takich jak wykończenie słupka A, poszycie drzwi, podsufitka i tylna półka, które emitują dźwięk o różnych zakresach częstotliwości.
Nasze rozwiązania dźwięku przestrzennego AMBEO zapewniają najwyższą jakość rejestrowania, przetwarzania i odtwarzania dźwięku. Co najważniejsze, od teraz możemy cieszyć się niezwykle efektownym przestrzennym dźwiękiem bez potrzeby instalacji specjalnych źródeł dźwięku 3D – algorytm przestrzenny AMBEO Mobility może zamienić każdy materiał stereo we wrażenia przestrzenne.
Dzięki inteligentnej analizie treści, opatentowany algorytm remiksuje dźwięk, zapewniając doznania emocjonalne, przenosząc słuchacza w świat muzyki. – dodaje Daniel Sennheiser, drugi dyrektor współzarządzający w firmie Sennheiser.
Opracowany system ma mniejszą masę od tradycyjnych głośników, a także zajmuje mniej miejsca. Uzyskaną dodatkową przestrzeń można przykładowo wykorzystać na schowki i inne elementy wyposażenia pojazdu.
Polecamy również:
źródło: materiały prasowe