Popularność aplikacji TikTok przechodzi wszelkie pojęcie. Rdzeniem bazy użytkowników są nieletni – zgodnie z nowym raportem w USA odsetek nastolatków w wieku 14 lat i mniej stanowi nawet jedną trzecią ogólnej liczby korzystających z apki.
Jak młodzi są użytkownicy TikToka?
TikTok to łakomy kąsek dla firm. Większość użytkowników tej platformy to ludzie młodzi, co dość naturalnie ułatwia prowadzenie kampanii reklamowych i sprzedaż produktów dla specyficznych grup wiekowych. Jak przedstawiają się statystyki?
Zgodnie z badaniem New York Timesa, przeprowadzonym w Stanach Zjednoczonych, aż jedna trzecia z 49 milionów użytkowników tej platformy w USA ma 14 lat lub mniej. Daje to mniej więcej 18 milionów osób, które choć są celem różnego rodzaju kampanii reklamowych, raczej nie dokonują zakupów za własne pieniądze.
Co prawda TikTok posługuje się szeregiem narzędzi, które ułatwiają rozpoznawanie użytkowników poniżej 13 oku życia i blokowanie im niektórych funkcji w imię bezpieczeństwa, ale kłamstwem byłoby, gdybyśmy stwierdzili, że dzieciaki nie obchodzą ograniczeń wiekowych. W efekcie materiały przedstawiające osoby młodsze niż 14 lat, często stawały się popularne na platformie i zbierały „lajki” przez długie tygodnie.
TikTok stara się bronić swojej polityki
ByteDance, twórca TikToka, ma już za sobą kilka spraw dotyczących zbierania danych osobowych dzieci poniżej 13 roku życia. Za takie praktyki platforma była zmuszona zapłacić w 2019 roku 5,7 mln dolarów grzywny.
Zamieszanie wokół TikToka się zwiększa w miarę tego, jak wzmacnia się nieufność Stanów Zjednoczonych do chińskiej aplikacji. Zdaniem Donalda Trumpa, stanowi ona zagrożenie dla prywatności amerykańskich obywateli. Dlatego od 15 września firmom z USA nie będzie wolno współpracować z TikTokiem, chyba że amerykańska część platformy zostanie wykupiona przez inny podmiot.