Philip Shoemaker, były szef sklepu App Store, który współpracował z firmą między 2009 a 2016 rokiem, wyraża swoje zaniepokojenie „antykonkurencyjnymi praktykami Apple”.
Zasady rządzące tym, jakie aplikacje mogą trafić do sklepu App Store nie zawsze były jasne i przejrzyste. Niektóre z nich pomagał tworzyć i formułować Philip Shoemaker, który był dyrektorem Apple, zarządzającym sklepem w latach 2009-2016. Niektóre aspekty obecnej polityki firmy wobec programów i usług konkurencji uznaje on za dziwne, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że znajduje się ona obecnie w konflikcie ze Spotify, któremu przygląda się Unia Europejska.
W wywiadzie dla Bloomberga, Shoemaker wspomina, że Apple przed długi czas obawiało się, że konkurencyjne aplikacje takich firm jak Google i Facebook zastąpią podstawowe funkcje systemu iOS, na przykład te obsługujące połączenia głosowe czy wiadomości. Zauważa, że ten strach nadal determinuje stosunek Apple do obcych programów, nie pozwalając im na ustawienie ich jako domyślnych do obsługiwania różnych podstawowych funkcji.
Nawiązując do pierwszych lat funkcjonowania sklepu App Store, Shoemaker wspomina, że proces zatwierdzania aplikacji był kiedyś bardzo nierówny. Czasem do sklepu trafiały aplikacje, które nie powinny się tam znaleźć. Przykładem takiego incydentu była apka „Baby Shaker”, wokół której narosła afera, powodująca obniżenie cen akcji firmy. Shoemaker, który wtedy odpowiadał za sklep App Store, dostał telefon od samego Steve’a Jobsa, który skwitował tę wpadkę słowami przytoczonymi w tytule.
Były dyrektor App Store uważa, że sytuacja sprzed lat może się powtórzyć. W toku wywiadu można łatwo wyczuć jego opinię na temat konfliktu toczonego przez Apple ze Spotify. Robienie sobie wrogów z firm, z którymi powinno się współpracować, jest po prostu głupie, bo to proszenie się o kłopoty. Europejskie organy regulacyjne przyglądają się już praktykom Apple w sprawie ze Spotify, a to może skończyć się powtórką z historii – tym razem bardziej brzemienną w skutkach.
Shoemaker omawia temat bardziej szczegółowo na swoim blogu na platformie Medium. Pełny wywiad z Markiem Gurmanem z Bloomberga znajdziecie tutaj.
Unia Europejska przyjrzy się „Podatkowi Apple”. Chodzi o oskarżenia Spotify
źródło: The Verge