Łódź jako pierwsze miasto w Polsce postanowiło wyraźnie zaznaczyć, że samochody elektryczne też mogą poruszać się buspasami. Ma to nie tylko ułatwić życie kierowcom, ale tez przyczynić się do promocji elektromobilności w naszym kraju.
Już od ponad roku w polskim prawie drogowym widnieje stosowny zapis upoważniający posiadaczy samochodów w pełni elektrycznych do poruszania się buspasami. Oznacza on, że zarezerwowane wcześniej wyłącznie dla taksówek i autobusów miejskich, specjalnie oddzielone pasy jezdni, mogą też służyć do szybszego przemieszczania się pojazdów bezemisyjnych.
Pomimo, że Ministerstwo Energii wyraźnie wystosowało apel do władz, zapis ten nader często stanowił kwestię sporną w polskich miastach. Nie bacząc na jasne zasady, policja nie do końca zdawała sobie sprawę z istnienia tego przepisu, a brak stosownego oznaczenia na ulicach i samochodach nie ułatwiał zadania w kwestii rozstrzygnięcia sporów. Niestety nierzadko skutkowało to mandatem dla kierującego i męczącą batalią sądową, pomimo odgórnie przesądzonej wygranej.
Wszystko wskazuje na to, że władze miast nareszcie zdały sobie sprawę z tego problemu i postanowiły zadziałać. Niedawno w Łodzi zaprezentowano oznakowanie poziome buspasów, które zawiera piktogram samochodu elektrycznego i skrót EV. Nad wszystkim czuwało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), które już od dłuższego czasu działa na rzecz rozwoju i kreowania rynku elektromobilności w Polsce.
„Jako pierwsze miasto w Polsce oznaczamy w ten sposób buspasy, dzięki czemu wszyscy mieszkańcy zyskają świadomość, że auta elektryczne mogą poruszać się tymi specjalnie wyznaczonymi pasami. To bardzo duże udogodnienie, które pozwala przejechać przez miasto, zwłaszcza w godzinach szczytu, nie stojąc w korkach. Cieszę się, że Łódź wyznacza trendy w zakresie ekologii w aglomeracjach.”
– Adam Wieczorek, Wiceprezydent Miasta Łodzi
Sensowna inicjatywa Łodzi to nie tylko kolejny krok w zakresie popularyzacji elektromobilności, ale też szansa zwrócenia uwagi na problem wynikający z braku ogólnej świadomości. Istnieje szansa, że rozwiązanie przygotowane przez miasto Łódź i PSPA otworzy dyskusję na temat konieczności uregulowania tej ważnej dla rozwoju rynku kwestii.
Źródło: PSPA