Bawarski producent oficjalnie zaprezentował kolejną generację swojego systemu infotainment. BMW iDrive w wersji oznaczonej cyfrą 8 to sporo nowości, przebudowany interfejs, a także lepszy asystent głosowy i nawigacja.
System spersonalizowany pod użytkownika
BMW podczas cyfrowej prezentacji podkreśliło, że nowa wersja systemu operacyjnego skupia się na rozwiązaniach opartych o sztuczną inteligencję, łączności z internetem, a także adaptuje się do wzorców użytkowania. Całość ma teraz być jeszcze bardziej dostosowana do sposobu, w jaki korzystamy z oprogramowania i samochodu.
Ważnym elementem jest identyfikator BMW ID, który przypisywany jest do konkretnego użytkownika. To on pozwala przechowywać wszystkie najważniejsze ustawienia pojazdu i wiele spersonalizowanych informacji. Firma zaznacza, że w niedalekiej przyszłości umożliwi on wygodne przenoszenie danych pomiędzy różnymi pojazdami, w jeszcze większym stopniu niż obecnie dostępne rozwiązania w samochodach BMW.
Dane z identyfikatora BMW ID, który może być powiązany z fizycznym kluczykiem lub cyfrowym odpowiednikiem w smartfonie, pobierane są jeszcze przed zajęciem miejsca kierowcy. Osobiste ustawienia są ładowane już podczas wsiadania, co pozwala na dostęp do spersonalizowanego BMW iDrive przed uruchomieniem pojazdu.
Odpowiednio wczesne załadowanie ustawień pozwoli m.in. na płynne przekazanie rozmowy prowadzonej przez telefon do mikrofonu i głośników wbudowanych w samochód. Dzięki temu, smartfon będziemy mogli od razu odłożyć na półkę i bez problemów kontynuować rozmowę.
Mniejsza liczba przycisków fizycznych
Na szczęście, firma nie zdecydowała się usunąć fizycznego pokrętła BMW iDrive. W najnowszych samochodach nadal będziemy mogli sterować systemem operacyjnym i wieloma funkcjami za pomocą pokrętła zlokalizowanego na środkowym tunelu.
Mimo iż pokrętło nie zniknęło, to BMW chwali się zmniejszeniem liczby fizycznych przycisków o prawie połowę. Z pewnością brzmi to nowocześnie, ale niekoniecznie jestem przekonany, czy faktycznie będzie to lepszym podejściem. W końcu, w przypadku wcześniejszej generacji systemu infotainment, duża liczba przycisków, a także odpowiednie ich zlokalizowanie, było sporo zaletą. Dzięki temu, kierowca miał szybki dostęp do wielu podstawowych funkcji.
Niemcy sporo sił włożyli w inne sposoby obsługi całego oprogramowania – dotykowy wyświetlacz, gesty wykonywane w powietrzu oraz asystenta głosowego. To właśnie sterowanie za pomocą głosu ma być teraz jeszcze wygodniejsze, a także zapewniać więcej możliwości. Producent twierdzi, że zaawansowany asystent ma wprowadzić bardziej naturalną obsługę głosową. Pojawiły się nawet deklaracje o naturalnym dialogu, porównywalnym do rozmowy kierowcy z pasażerem.
Zauważalnie przebudowany interfejs
W nowych modelach BMW, wyposażonych w system BMW iDrive 8, kierowca do dyspozycji otrzyma dwa naprawdę duże wyświetlacze. Pierwszy znajdzie się tuż za kierownicą, drugi na środku deski rozdzielczej. Wszystkie ekrany mają oferować zagęszczenie pikseli na cal na poziomie 200 ppi.
Nie będzie to zupełnie nowe podejście – dwa ekrany stosowane są już od dłuższego czasu w bawarskich samochodach. Całość zostanie jednak podana z zauważalnie zmienionym interfejsem. Firma zaznacza, że uwagę mają zwracać: grafika, trójwymiarowe animacje, a także „nowoczesne kolory, futurystyczne tekstury i formy”. Oby tylko na tej całej nowoczesności nie ucierpiała czytelność, która w poprzednich wersjach była na naprawdę dobrym poziomie.
Na ekranie głównym, podobnie jak w starszych wersjach systemu BMW iDrive, pojawią się widżety służące do prezentowania aktualnych i podstawowych informacji. Przy użyciu widżetów będzie można aktywować często używane funkcje. Natomiast listę widżetów skonfigurujemy z poziomu ustawień. Ponadto, informacje o aktualnie dostępnym źródle mediów, widok mapy lub dane o działaniu systemów wspomagających kierowcę będą prezentowane jeszcze bardziej szczegółowo.
BMW wspomniało jeszcze u zupełnie nowym odtwarzaczu muzyki. Zachowa on prostotę i czytelny interfejs, ale otrzyma bardziej nowoczesną szatę graficzną. Zastosowany algorytm ma automatycznie dobierać schemat kolorów do okładki albumu. Bez obaw, nadal sterowanie muzyką będzie dostępne z poziomu przycisków umieszczonych na kierownicy.
Nowe funkcje wbudowanej nawigacji
Cyfrowe usługi nawigacji, parkowania i ładowania w nowej wersji systemu są pełni zintegrowane z opartym na chmurze systemem BMW Maps. Do tego dochodzą jeszcze bardziej rozbudowane „inteligentne funkcje map”.
Jedną z kluczowych funkcji jest nauka nawigacji, czyli wykorzystanie nawyków, powiązanych z indywidualnym identyfikatorem BMW, jako podstawy do uczenia się i przewidywania celu, do którego prawdopodobnie wybierze się kierowca. Umożliwi to ostrzeganie użytkownika przed różnymi sytuacjami na często pokonywanych trasach – np. podczas dojazdów do pracy. Przykładowo, jeśli na drodze do miejsca docelowego pojawią się korki lub dojdzie do wypadku, to nawigacja BMW zaproponuje alternatywą i szybszą trasę.
Nawigacje wyświetlimy w jednym z trzech trybów. Pierwszy nazywa się „adaptacyjny” i przedstawia istotne informacje na trasie, dostosowane do konkretnej sytuacji na drodze oraz nawyków użytkownika. Drugi, czyli widok zredukowany, wyświetla tylko najważniejsze wskazania. Natomiast tryb rozszerzony pozwala zobaczyć wszystkie dostępne informacje lokalne, w tym interesujące miejsca, a także sytuację drogową na bocznych drogach i aktualną sytuację parkingową.
BMW iDrive 8 zadebiutuje już wkrótce
Pierwszy samochodem BMW, który wykorzysta nowy system infotainment, będzie elektryczne iX. Użytkownik do dyspozycji otrzyma dwa duże, zakrzywione ekrany – 12,3 cala i aż 14,9 cala. Następnie system trafi do kolejnego elektryka – BMW i4. Dzięki aktualizacjom OTA oprogramowania ma być zawsze dostępne w najnowszej wersji.
Docelowo nowa generacja BMW iDrive ma być dostępna we wszystkich przyszłych modelach bawarskiego producenta.