Dariusz Mazurkiewicz, Prezes Zarządu Polskiego Standardu Płatności pochwalił się wynikami transakcyjnymi osiągniętymi przez platformę BLIK do końca drugiego kwartału 2019 roku. Jednym słowem: są imponujące!
W pierwszych dwóch kwartałach bieżącego roku klienci korzystający z usługi BLIK dokonali przeszło 89 milionów transakcji. O tym, z jak bardzo dynamicznym wzrostem mamy do czynienia niech świadczy fakt, że przez cały 2018 rok zrealizowano 91 milionów transakcji. Można zatem spodziewać się ponad dwukrotnego wzrostu w stosunku rok do roku.
W samym tylko drugim kwartale użytkownicy BLIKa wykonali 49,3 miliona transakcji. Zdecydowaną większość stanowiły płatności eCommerce (wykonywane przez strony internetowe) – 34,7 mln transakcji. 6 mln razy wybierano gotówkę z bankomatów, dokonano również 5 mln płatności za zakupy w sklepach stacjonarnych. Klienci przeprowadzali również transakcję bezpośrednie, wykonując 3,6 miliona przelewów. Przytoczone liczby oznaczają wzrost w stosunku do analogicznego kwartału roku ubiegłego o 167%.
Największą dynamikę wzrostu zaobserwowano w sektorze płatności w sklepach stacjonarnych, gdzie transakcji z wykorzystaniem BLIKa było więcej aż o 363%. Oznacza to, że kupujący sięgają po krótkie kody niemal czterokrotnie częściej, niż działo się to jeszcze rok temu.
Drugi kwartał 2019 roku przyniósł również dzień z rekordową ilością płatności. Polski Standard Płatności nie podaje daty dziennej, informuje jednak, że tego dnia wykonano 759 tysięcy transakcji o średniej wartości 131 złotych. Średnia dzienna w Q2 2019 wyniosła 545 tysięcy transakcji dziennie.
Najwyższe kwoty pojedynczej operacji notowane są w bankomatach, gdzie średnia wynosi 423 złote. Najmniej wydajemy w sklepach stacjonarnych, gdzie przeciętna płatność ma wartość 47 złotych.
Tak wysoką dynamikę wzrostu BLIK zawdzięcza przede wszystkim coraz powszechniejszej dostępności usługi. Jak poinformował Prezes PSP w segmencie eCommerce w pierwszym kwartale 2019 roku dokonano większej ilości operacji BLIKiem niż przy udziale kart płatniczych. Dodatkowo usługa została udostępniona w sieci banków spółdzielczych, zyskując kolejnych klientów. Obecnie płatności BLIK dostępne są już w 20 tysięcy bankomatach (95% rynku), 442 tysiącach punktów handlowo-usługowych, 484 tysiącach terminali płatniczych (2/3 rynku). Wszyscy polscy dostawcy płatności eCommerce oferują płatność BLIKiem, dlatego można mówić o 100% zasięgu w Internecie.
Przed Polskim Standardem Płatności kolejne trudne zadania związane z dalszą ekspansją sztandarowej usługi. Poza umocnieniem się w sektorze transakcji internetowych (kosztem płatności pay-by-link) oraz wzrostem przelewów na numer telefonu planowana jest zaoferowanie BLIKa poza granicami Polski. Sam plan z pewnością jest wielce ambitny, niemniej niego realizacja może przynieść krajowemu operatorowi płatności spore zyski.
Źródło: informacja prasowa, Polski Standard Płatności przez PRNews.pl