Nie chodzi o montowanie poduszek powietrznych i testy zderzeniowe Euro NCAP. BlackBerry chce opracować usługę zabezpieczeń systemów komputerowych aut. Usługa miałaby polegać na zdalnym skanowaniu oprogramowania pojazdów w poszukiwaniu wirusów komputerowych, usuwaniu ich, a w skrajnych przypadkach wysłaniu do kierowcy prośby o zatrzymanie pojazdu na poboczu.
Według doniesień analityka finansowego, Gusa Papageorgiou, BlackBerry Ltd. współpracuje z dwoma producentami samochodów: Aston Martinem i Range Roverem. Usługa, która jest opracowywana, ma za zadanie wykryć niebezpieczeństwa dla pokładowych systemów komputerowych samochodu i instalować łatki bezpieczeństwa podczas postoju auta.
Według źródeł, usługa BlackBerry miałaby być uruchomiona już w przyszłym roku. Opłata za miesiąc ochrony oprogramowania samochodu wynosiłaby około 10 dolarów. Bezpieczeństwo systemów komputerowych pojazdów to tylko jedna z dziedzin, w jakie zaangażowało się BlackBerry po tym, jak kanadyjska firma straciła swoją pozycję na rynku telefonów w ciągu ostatniej dekady.
Co ciekawe, żadna z zaangażowanych firm nie potwierdza, żeby taka współpraca miała miejsce. Matthew Clarke, rzecznik Aston Martina, powiedział, że nic mu nie wiadomo o testowaniu tego typu usługi na samochodach reprezentowanej przez niego firmy. Kontakt medialny Range Rovera na razie nie odpowiedział na prośbę o komentarz.
Papageorgiou nie jest pierwszym lepszym finansistą. Bacznie przygląda się poczynaniom BlackBerry już ponad 15 lat. W swojej notatce napisał: „Pojazdy coraz częściej polegają na kilkudziesięciu połączonych ze sobą układach, jak też na łączności z internetem, sieci komórkowej i systemami konunikacji Bluetooth. Im więcej rzeczy obsługują, tym łatwiej o włamanie do oprogramowania.”
Zainteresowanie producentów samochodów bezpieczeństwem cyfrowym swoich aut wzrosło znacznie po 2015 roku. Wtedy to dwóch ekspertów ds. wykrywania włamań, znalazło niebezpieczne luki w oprogramowaniu samochodów produkowanych przez koncern Fiat Chrysler. Doprowadziło to do wezwania do serwisów około 1,4 miliona Jeepów, Dodge’ów i Chryslerów. BlackBerry zamierza pomóc uniknąć producentom pojazdów wysokich kosztów związanych z przeprowadzaniem takich akcji serwisowych, a przy okazji na tym zarobić.