Ponieważ producenci samochodów pakują do swoich aut coraz to nowsze inteligentne technologie, rośnie ryzyko ich zhakowania. Naukowcy obawiają się, że to właśnie pojazdy połączone ze sobą przez internet będą kolejnym celem włamywaczy.
Nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z Georgia Institute of Technology i Multiscale Systems, Inc. sugeruje, że jeśli hakerzy znajdą poważne luki w samochodach podłączonych do internetu, mogą łatwo zatrzymać ruch uliczny w całych miastach, i to za naciśnięciem jednego przycisku.
Badanie wykorzystywało symulację przewidującą wpływ pojazdów zatrzymujących się na środku drogi na innych uczestników ruchu i płynność komunikacji w mieście. Uwzględniając różne rodzaje dróg, liczbę pasów ruchu i jego natężenie, zespół symulował, w jaki sposób nawet stosunkowo niewielka liczba unieruchomionych przez internet samochodów mogłaby doprowadzić do poważnych utrudnień w ruchu.
W jednym z testów losowe zatrzymanie 20% samochodów na drogach w godzinach szczytu zaowocowało kompletnym zakorkowaniem Manhattanu. Wtedy te szlaki komunikacyjne stały się bezwartościowe.
Jak wyjaśnił Jesse Silverberg,
„W przypadku samochodów jedną z najbardziej niepokojących rzeczy jest fakt, że obecnie istnieje jeden centralny system komputerowy, a wiele innych programów musi być uruchamianych przy jego pomocy. Do uruchamiania auta i łączności z radiem satelitarnym używa się tego samego systemu. Wystarczy się do niego dostać, a zyska się kontrolę nad autem.”
Pojazdy podłączone na stałe z internetem i innymi samochodami już jeżdżą po naszych ulicach. Europejskie modele Volvo będą miały to w standardzie.
Jak wynika z badania, poważny problem może pojawić się już w sytuacji gdy zaatakowane zostanie co piąte auto podpięte do sieci. Biorąc pod uwagę fakt, że co chwilę słyszymy o naruszeniach bezpieczeństwa w dużych firmach, producenci oprogramowania dla samochodów będą musieli wykazywać się ogromną dbałością o szczegóły, by zapewnić klientom końcowym wolność od problemów związanych z atakami hakerskimi.
źródło: rh.gatech.edu przez BGR