aplikacja mObywatel 2.0
źródło: info.mobywatel.gov.pl

mObywatel przestał działać. Niewiele można zrobić

Zupełnie niespodziewanie mObywatel przestał działać. Dostępna funkcjonalność jest bardzo ograniczona. Na szczęście najważniejsza wciąż działa bez przeszkód.

Awaria mObywatela 22 listopada 2024 roku

Przed chwilą otrzymałem powiadomienie push z aplikacji mObywatel, w której zawarto ostrzeżenie przed kolejnym oszustwem, tym razem bazującym na rzekomej weryfikacji numeru PESEL w Biurze Informacji Kredytowej. Po zamknięciu go zauważyłem na Pulpicie komunikat o treści Możesz korzystać z dokumentów. W tej chwili usługi są niedostępne.

Faktycznie, po przejściu do zakładki Usługi żadna nie jest dostępna – wyświetla się jedynie przytoczony wyżej komunikat. Nie tylko jednak usługi nie działają – w przypadku wybrania innych opcji, na przykład przy próbie sprawdzenia historii aktywności w aplikacji, pojawia się komunikat o treści Funkcja jest chwilowo niedostępna. Możesz korzystać z dokumentów.

Po przejściu do sekcji Dokumenty faktycznie mogę zobaczyć dane ze swoje dowodu osobistego, mDowodu oraz prawa jazdy. Nie działa jednak już usługa sprawdzania liczby punktów karnych.

Dlaczego mObywatel nie działa?

O ile w aplikacji dostępna jest szczątkowa funkcjonalność, o tyle po wejściu na stronę mobywatel.gov.pl można się zalogować i skorzystać z oferowanych przez tę platformę usług („Załatw sprawę”), lecz jej funkcjonalność nie jest taka sama jak programu na urządzenia mobilne. Chwilę wcześniej jednak strona nie działała całkowicie.

Ministerstwo Cyfryzacji nie zapowiadało żadnych prac serwisowych na 22 listopada 2024 roku – ostatnie miały miejsce w nocy z 28 na 29 października 2024 roku. W trakcie pisania tego artykułu strona mobywatel.gov.pl zaczęła działać, podobnie jak wróciła możliwość korzystania z usług w aplikacji. Teraz ponownie nie jest to jednak możliwe.

Wysłaliśmy zapytanie do Ministerstwa Cyfryzacji, z czego wynika ta sytuacja. Być może jest związana z nowym modułem, którego wcześniej nie było. Po wejściu w sekcję Więcej wyświetla się bowiem kafelek z napisem Dane paszportu. Po jego dotknięciu pojawia się komunikat o treści: Przerwa techniczna. Pobranie danych paszportu jest obecnie niemożliwe ze względu na prace serwisowe. Spróbuj ponownie później.