Już niedługo opłaty za przejazd autostradą A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem pójdą w górę. Jednak na osłodę w nowym cenniku znalazła się również jedna obniżka. Kto zapłaci mniej?
Autostrada będzie droższa
Nowy cennik za przejazdy wejdzie w życie 9 marca 2023 od godziny 6 rano. Podwyżka dotyczyć będzie odcinka autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem, zarządzanego przez firmę Autostrada Wielkopolska.
Jest też jednak dobra wiadomość, ale dotyczy ona jedynie kierowców jednośladów. Do tej pory znajdowały się one w 1. kategorii wraz z samochodami osobowymi, ale w nowym cenniku została stworzona odrębna, 6. kategoria dla samych jednośladów, dzięki czemu motocykliści jako jedyni zapłacą mniej.
Firma informuje, że za przejazd każdym z trzech 50 km odcinków trzeba będzie zapłacić:
- 14 złotych – Kat. 6, motocykle. Do tej pory cena wynosiła 26 złotych.
- 28 złotych – Kat. 1, pojazdy osobowe o dwóch osiach. Stara cena to 26 złotych.
- 43 złote – Kat. 2, pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami. Podwyżka z 39 złotych.
- 66 złotych – Kat. 3, pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami. Cena w starym cenniku to 60 złotych.
- 100 złotych – Kat. 4, pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami. Do tej pory cena wynosiła 91 złotych.
- 280 złotych – Kat. 5, pojazdy ponadnormatywne. Podwyżka z 260 złotych.
Podane powyżej ceny dotyczą 50 km odcinków. Warto jednak zauważyć, że trasa pomiędzy Nowym Tomyślem, a Koninem ma 150 kilometrów, dlatego w praktyce np. za przejazd tego odcinka samochodem osobowym trzeba według nowego cennika zapłacić 84 złote. Autostrada Wielkopolska informuje jednak, że opłaty na trasie Świecko – Nowy Tomyśl pozostają bez zmian.
Jak firma argumentuje podwyżki?
W komunikacie prasowym firmy zarządzającej autostradą A2 w Wielkopolsce możemy przeczytać m.in., że mimo rosnącej inflacji i kosztów remontu oraz utrzymania autostrady, wywiązuje się ona z zaplanowanych inwestycji i modernizuje drogę zgodnie z przyjętym wieloletnim planem utrzymania i umową koncesyjną.
Koncesyjny odcinek autostrady A2 na trasie Nowy Tomyśl – Konin jest w całości utrzymywany przez Autostradę Wielkopolską i w żadnym stopniu nie jest dotowany ze skarbu Państwa. Średni dobowy ruch na odcinku Nowy Tomyśl – Konin wynosi około 30 tysięcy pojazdów. W okolicach Poznania, między zewnętrznymi węzłami obwodnicy przekracza 80 tysięcy pojazdów, w niektórych dniach zbliża się do 100 tysięcy aut na dobę. 30 proc. pojazdów korzystających z Autostrady Wielkopolskiej to samochody ciężarowe, co mocno przekłada się na zużycie nawierzchni i konieczność remontów. Komunikat prasowy Autostrada Wielkopolska
Spółka podkreśla również, że obecna waloryzacja stawek jest zdecydowanie niższa od poziomu inflacji w naszym kraju, ponieważ w zależności od kategorii samochodu wynosi od 7,6% do 10,2%. Dla kierowców, którzy już niebawem będą musieli zapłacić za przejazd więcej, to jednak marne pocieszenie.