Audi Traffic Light Information
fot. Audi

Audi samo poinformuje nas o zielonym świetle

Traffic Light Information, specjalna usługa Audi informująca o zmieniającej się sygnalizacji świetlnej, trafia do Europy. Jakie korzyści niesie ze sobą?

Przejazd przez główne ulice miast nierzadko niesie za sobą stres i podenerwowanie. Pomijając już kwestię nieprzystosowanych dróg do ilości samochodów, dużym problemem okazują się także niezbyt sensownie rozlokowane sygnalizatory świetlne. Często to właśnie ich chaotyczna regulacja ruchem wpływa na wielominutowe postoje w korkach.

Rozwiązaniem na to ma być nowa usługa Audi, która na bieżąco przetwarza dane pozyskiwane z miejskich centrów zarządzania ruchem, by następnie za pomocą internetu przesłać je do samochodu. Dzięki temu na wirtualnym kokpicie lub wyświetlaczu head-up display pojawią się informacje dotyczące odległości do kolejnego sygnalizatora, a specjalny licznik odliczy czas do zielonego światła. Ma to ułatwić trafienie w tzw. zieloną falę, dzięki czemu jazda po mieście nie tylko stanie płynniejsza, ale też dużo bardziej przyjemna dla kierującego i pasażerów.

Traffic Light Information nie jest zupełną nowością. System ten od dwóch lat jest testowany w Stanach Zjednoczonych. Usługa sprawdziła się już w takich miastach, jak Denver, Houston, Las Vegas, Los Angeles, Portland i Waszyngton. Tylko w stolicy USA z systemem informacji o sygnalizacji świetlnej skomunikowanych jest blisko tysiąc skrzyżowań.

Co jeszcze ciekawsze, Audi udostępnia tam także dodatkowe udogodnienie w postaci systemu GLOSA (z ang. Green Light Optimized Speed Advisory). Odpowiada ono za obliczanie dokładnej prędkości podczas jazdy, by dotrzeć do następnej sygnalizacji idealnie w trakcie zmiany na zielone światło.

Audi Traffic Light Information
fot. Audi

Audi jako pierwszy na świecie producent stosujący komunikację seryjnych pojazdów z sygnalizacją świetlną ma wobec tej technologii szerokie plany. Wśród nich uwzględnia m.in. pełną kooperację systemu z działaniem samochodu. Jako przykład podaje tu elektryczny model e-tron, który podczas dokładnie obliczonego dohamowana do czerwonego światła mógłby efektywniej ładować akumulatory.

Od lipca Traffic Light Information zacznie działać w bawarskim Ingolstadt. Tam też w pierwszej kolejności zostanie aktywowany system GLOSA. W kolejnych europejskich miastach usługa będzie wdrażana począwszy od 2020 roku. Warunkiem jest posiadanie odpowiedniego modelu Audi (e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 i Q8) wyposażonego w pakiet „Audi connect Navigation & Infotainment” oraz funkcję rozpoznawania znaków drogowych za pomocą kamery.

źródło: Audi