Producent z Ingolstadt zaprezentował swój nowy samochód elektryczny. Audi e-tron FE07 nie wyjdzie jednak na publiczne drogi – to bolid, który wystartuje w Formule E.
Nowe, w pełni elektryczne „cztery pierścienie”
Audi, podobnie jak pozostali członkowie „niemieckiej wielkiej trójcy”, wyraźnie stawia na elektryfikację swojej oferty. Firma sprzedaje już samochody z układem miękkiej hybrydy, hybrydy plug-in, a także modele w pełni elektryczne – np. e-tron, a niebawem również e-tron GT. Co więcej, Niemcy próbują swoich sił w wyścigach aut elektrycznych.
Audi e-tron FE07 to nowy elektryczny bolid z Ingolstadt, który wystartuje w siódmym sezonie mistrzostw Formuły E. Firma chwali się, że zastosowany w nim napęd pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 2,8 sekundy. Trzeba przyznać, że imponujący wynik, aczkolwiek osiągalny przez auta elektryczne poruszające się po publicznych drogach – np. Porsche Taycan Turbo S.
Zgodnie z zasadami przyjętymi przez FIA, Audi e-tron FE07, aby móc startować w mistrzostwach, musi posiadać wybrane elementy konstrukcji identyczne, jak pozostałe bolidy. Dotyczy to m.in. specyficznego podwozia z włókna węglowego, robionych na zamówienie, 18-calowych opon Michelin, a także akumulatorów o pojemności 52 Wh, które dostarcza McLaren Applied Technologies.
Oczywiście nie zabrakło rozwiązań, które zostały opracowane specjalnie dla Audi e-tron FE07 i mogą dać przewagę nad innymi samochodami. Przykładowo, autorski jest napęd elektryczny korzystający z silnika Audi MGU05 oraz oprogramowanie do zarządzania mocą i hamowaniem rekuperacyjnym.
Świetne osiągi i niska masa
Silnik elektryczny w Audi e-tron FE07 zapewnia około 335 KM, a w „trybie ataku” może przez chwilę osiągnąć nawet 382 KM. Warto dodać, że MGU05 i jego falownik ważą łącznie 35 kilogramów, co jest naprawdę imponującym osiągnięciem. Oba elementy zostały opracowane przez zespół inżynierów Audi.
Duża moc, w połączeniu z niewielką masą – około 903 kg (wraz z kierowcą i skorupą siedzenia), pozwala na osiągnięcie pierwsze setki w 2,8 sekundy. Natomiast prędkość maksymalna wynosi prawie 240 km/h.
Jeśli porównamy nasz MGU z silnikiem spalinowym o porównywalnej mocy (250 kW), nasza wydajność jest nie tylko dwukrotnie wyższa, ale również waga poniżej 35 kilogramów jest znacznie niższa. To wyraźnie pokazuje, jak wydajnym rozwiązaniem jest elektryczny układ napędowy – zaznacza Tristan Summerscale, lider projektu Formuły E w Audi Sport.
Audi e-tron FE07 zadebiutuje publicznie na torze wyścigowym w Walencji. Testy odbędą się już w najbliższą sobotę, 28 listopada.
Te wiadomości mogą Cię zainteresować: