Obsługa głosowa to jedna z bardziej praktycznych rzeczy, a możliwość korzystania z chociażby nawigacji czy smartfona bez potrzeby używania rąk dla wielu osób kojarzyła się wyłącznie z filmami lub książkami science fiction. Aktualnie jednak coraz więcej firm kładzie nacisk na rozwój własnego asystenta. Inną drogą, aby nie pozostać w tyle, jest skorzystanie z dostępnej już na rynku technologii. W trakcie targów CES 2017 w Las Vegas Honda zaprezentowała nader ciekawy koncepcyjny model, natomiast Ford oficjalnie ogłosił zaimplementowanie Alexy od Amazon do ich nowego systemu multimedialnego. Co dokładniej o nich wiemy?
Honda z asystentem wykrywającym emocje kierowcy
Najważniejszym elementem konferencji Japończyków jest prototypowy NeuV, elektryczny samochód miejski, który prezentuje jedną z potencjalnych dróg rozwoju dla aut tego segmentu. Za napęd odpowiadałby silnik o mocy 55 kW, mógłby jeździć autonomicznie, natomiast energię gromadzonoby w ogniwie 20 kWh. Ciekawsze jest jednak samo wnętrze oraz oprogramowanie.
Pierwsza sprawa to fakt, że w jego wnętrzu zmieści się maksymalnie czterech pasażerów albo dwóch z bagażem. Z tyłu zagospodarowano również miejsce na elektryczną deskorolkę. Nie bez znaczenia pozostaje wsparcie auta dla bezprzewodowego ładowania.
Honda NeuV to jednak przede wszystkim asystent głosowy (przez producenta ochrzczony mianem emotion engine), który będzie miał za zadanie rozpoznać nasze emocje za pomocą odczytywania naszych ruchów, reakcji za kierownicą oraz na podstawie naszych wcześniejszych zachowań. Na ich podstawie decydowałby o czym nas poinformować, a w skrajnych sytuacjach także przejąć kontrolę, żeby zapobiec potencjalnemu wypadkowi. Poza tym zaoferuje typowe możliwości, typu odczytywanie maili, wyznaczanie trasy czy sprawdzanie naszego terminarza.
Kolejna, ciekawa sprawa to możliwość zarabiania na Hondzie NeuV. Według statystyk, samochód stoi średnio nieużywany przez 96% czasu. Japoński producent uważa, że właśnie wtedy nasze auto mogłoby stać się samojeżdżącą taksówką, oczywiście za naszą zgodą. Ciekawy pomysł i myślę, że wielu właścicielom przypadłby on do gustu, chociaż na chwilę obecną zdecydowanie trudno to sobie wyobrazić. Z pewnością jego wypromowaniem zajęłyby się firmy, zajmujące się przewozem osób.
Dodatkowo, model ten w trakcie postoju na parkingu mógłby oddawać część zgromadzonej energii. NeuV to jedno z kluczowych ogniw prowadzonej właśnie kampanii Cooperative Mobility Ecosystem, które ma pokazywać sens łączenia ze sobą sztucznej inteligencji, robotyki oraz big data w samochodach. Patrząc na ostatnie zapowiedzi także innych producentów, najbliższe dziesięciolecie zapowiada się jako spełnianie tej wizji.
Ford wzbogaca Sync 3 o Alexę
Alexa, asystent głosowy od Amazon, pojawiła się już w wielu urządzeniach, a teraz zawitała w zupełnie nowy sektor. Ford postanowił wybrać ją jako nowego asystenta głosowego do swojego systemu multimedialnego Sync 3. Najpoważniejszym elementem całej układanki, moim zdaniem, pozostaje jednak Amazon Echo, które w pełni pozwoli wykorzystać wszystkie opcje z nim związane. Za pomocą Echo, będąc w domu, moglibyśmy włączyć/wyłączyć silnik, otworzyć/zamknąć drzwi lub sprawdzić ilość paliwa w zbiorniku. Natomiast z auta zarządzać – przykładowo – oświetleniem czy też uruchomić ekspres do kawy w naszym mieszkaniu.
Dla osób nieposiadających tego urządzenia, Alexa da możliwość pełnej obsługi głosowej nawigacji, radia i odtwarzacza muzyki w pojeździe. Będziemy mogli szybko sprawdzić najnowsze wiadomości, prognozę pogody na najbliższe dni, ustawić cel podróży – ogółem wszystko to, czego oczekiwalibyśmy od nowoczesnego asystenta. Niestety, wszystkie funkcje będą dostępne wyłącznie w języku angielskim i w Stanach Zjednoczonych. W pozostałych regionach pojawią się „pewne” ograniczenia.
https://youtu.be/cHWvpa8Ge58
Oprócz tego, Amerykanie poinformowali, że Sync 3 oferuje pełne wsparcie dla smartwatchy Samsung Gear S2 i Gear S3, które będą poinformują na przykład o zbyt niskim ciśnieniu w jednej z opon. Ponadto, wybrane modele w gamie dostaną możliwość obsługi LTE. Dzięki temu, w aucie będziemy mogli udostępnić sieć Wi-Fi dla maksymalnie 10 urządzeń. Jednak Ford planuje wprowadzenie tej opcji na początek wyłącznie w Stanach Zjednoczonych, dla użytkowników sieci AT&T.
Źródło: Slash Gear, Ford przez Slash Gear