Brytyjska firma ARM zaprezentowała nową generację mobilnych układów graficznych Mali o dużej mocy, które wkrótce trafią do tabletów internetowych i smartfonów. Modele T624, T628 i T678 dołączą do już dostępnego i niezwykle popularnego Mali-400 oraz Mali-450, czterordzeniowego T604 i ośmiordzeniowego T658. Debiut tych ostatnich wciąż jest opóźniany, co nie rodzi nadziei na szybkie wprowadzenie na rynek nowości.
Tym, co wyróżnia ośmiordzeniowe układy T624, T628 i T678 jest zwiększona o 50 procent wydajność, zmniejszony pobór energii oraz możliwości mające pozwolić na granie w tytuły grafiką zbliżone do konsol. Wideo w rozdzielczości HD 720p, FullHD 1080p, a nawet 4K i 8K nie będą stanowić problemu dla nowych produktów ARM, podobnie jak wysokoklatkowe interfejsy systemów operacyjnych. Innymi słowy, na urządzeniach wyposażonych w układy T624, T628 i T678 oraz Androida 4.1 Jelly Bean, optymalizacja kodu znana pod nazwą „Project Butter” będzie jeszcze bardziej dostrzegalna. Podczas gdy T624 i T628 są uniwersalne, T678 został zaprojektowany z myślą o tabletach internetowych i gwarantuje bardzo wysoką wydajność. Dzięki podwojeniu liczby ALU dla każdego rdzenia, T678 może pochwalić się czterokrotnie większymi możliwościami niż T624.
Ponadto, nowe układy Mali kryją pewien sekret, który – jak twierdzi producent – położy kres „fragmentacji standardów”. W chwili obecnej programiści muszą pracować z różnymi kodekami szczegółowości tekstur na każdej platformie, na przykład 8-bitowy dla komputerów i 4-bitowy dla urządzeń mobilnych. ARM chce ułatwić im życie i przygotowało Adaptive Scalable Texture Compression (ASTC) – kodek kompresji grafiki, na którego działanie poświęcone jest 2 procent krzemowego układu. ATSC wyposażono we wsparcie dla szerokiej gamy tekstur, standardów kolorów oraz przepływności. Po polsku? ATSC usunie problemy programistów, którzy będą mogli tworzyć gry mogące pochwalić się bardzo dobrą grafiką i kompatybilnością ze wszystkimi platformami.
Nowe układy Mali obsługują API OpenGL® ES 1.1, OpenGL ES 2.0, OpenGL ES 3.0, DirectX 11 FL 9_3, DirectX® 11, OpenCL™ 1.1 Full Profile and Google Renderscript.
Nie mogę się doczekać, by zobaczyć, jak programiści wykorzystają możliwości T624, T628 i T678. Wygląda na to, że dzień, w którym podłączonym do telewizora tabletem będzie można zastąpić konsolę do gier, jest coraz bliżej.
via Engadget