Wszyscy hejterzy – do biegu, gotowi, start! Niniejszy tekst jest krótki, ma jasno postawioną tezę i nie trzeba go czytać. Można od razu przejść do sekcji komentarzy, a tam wylewać żale, że Apple skończył się na „Kill’em All”. A teraz na poważnie ;)
Rankingi mają to do siebie, że nie muszą być obiektywne. Warto też samodzielnie sprawdzać, co dokładnie, literalnie oznaczają. Tym razem firma Interbrand ogłosiła, że Apple – po raz czwarty już – zajął pierwsze miejsce w rankingu na najbardziej wartościową markę na świecie. Nie, nie znaczy to, że firma Tima Cooka jest najlepsza, ani najbardziej innowacyjna. Ani też, że nie ma problemów. Znaczy to dokładnie, co czytamy – jest zdaniem Interbrand najbardziej wartościową marką.
Dokładnie rzecz ujmując, Interbrand wycenił markę Apple na 178 mld dolarów. Jest to wzrost o 5% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Warto też popatrzeć na pozostałych konkurentów. Na miejscu znalazł się Google, który wprawdzie jako marka wart jest „tylko” 133 mld dolarów, ale z drugiej strony zaliczył aż 11-procentowy wzrost. Wśród najlepiej wycenianych marek jest jeszcze Coca-Cola, zaś największy wzrost zaliczył Facebook (48%) oraz Amazon (33%).
Pozycja Apple na rynku wynika z wcześniejszych podbojów. Obecnie jest ona jedynie stabilnym trwaniem na pierwszym miejscu. Wzrost wartości jest jednak bardzo powolny (5% w skali roku) i jeżeli konkurencja będzie rozwijać się równie dynamicznie, co obecnie, wkrótce firma z Cupertino spadnie na dalsze pozycje w rankingu. Ma on wprawdzie przede wszystkim znacznie prestiżowe, jednak pokazuje też dynamikę rozwoju poszczególnych firm z punktu widzenia inwestorów. Dla nich Apple nadal jest atrakcyjny, jednak najwyraźniej pogrążony w stagnacji. Za jakiś czas, jeżeli sytuacja ta będzie dalej trwała, wiele może się zmienić.
Źródło: Interbrand