Firma z Cupertino wprowadziła zmiany w algorytmie, który odpowiada za wyniki wyświetlone po użyciu wyszukiwarki wbudowanej w sklep App Store. Nowe wytyczne kończą z faworyzowaniem własnego oprogramowania.
Aplikacje Apple w App Store na pierwszym miejscu
Po publikacji raportu The Wall Street Journal pod koniec lipca, w mediach głośniej zrobiło się o praktykach stosowanych przez Apple w App Store. Firma miała bowiem wykorzystywać swoją pozycję do promowania własnych aplikacji i usług w sklepie, pokazując je na samej górze wyników wyszukiwania.
Do podobnych wniosków doszedł The New York Times, który przeanalizował wyniki wyszukiwania w App Store dla typowych zapytań, takich jak muzyka czy podcasty. Pozwoliło to na odkrycie, że firma Tima Cooka często starała się kierować użytkowników do własnych aplikacji, nawet przy wątpliwie powiązanych hasłach wyszukiwania.
Apple zmienia „dobry algorytm”
Phil Schiller i Eddy Cue z Apple w wywiadzie udzielonym dla The New York Times ogłosili, że firma zdecydowała się na zmodyfikowanie algorytmu, tak aby na górze wyników pojawiało się mniej autorskich aplikacji.
Szczególnie miała zostać ulepszona funkcja, która służy do grupowania aplikacji według producenta. Dzięki temu, oprogramowanie wydawane przez Apple ma być już traktowane z mniejszym priorytetem.
Jak zaznacza The New York Times, który porównał obecne wyniki wyszukiwania z poprzednimi danymi, faktycznie wiele aplikacji Apple spadło na dalszej pozycje po wdrożeniu nowych wytycznych.
Co ciekawe, Phil Schiller i Eddy Cue nie uważają wcześniejszego działania algorytmu jako błędu. Schiller wyraźnie stwierdził, że owszem firmie zdarza się popełniać błędy i potrafi się do nich przyznać, ale dostarczane wyniki wyszukiwania były poprawne. Ponadto, sam algorytm również działał zgodnie z oczekiwanymi rezultatami. W związku z tym, aby pomóc innym twórcom oprogramowania, Apple musiało „upośledzić” stosowany algorytm, a nie go poprawić.
Należy zauważyć, że mimo wdrożonych zmian, wciąż aplikacje Apple pojawiają się na górze wyników w App Store. Wystarczy wpisać kilka prostych haseł, jak mapy, muzyka czy TV, aby przekonać się o działaniu algorytmu – często oprogramowanie Apple jest na pierwszym miejscu. Firma twierdzi jednak, że takie działanie jest oczekiwane przez wielu użytkowników, którzy przykładowo wykorzystują wyszukiwarkę App Store do szukania aplikacji zainstalowanych na iPhonie.
źródło: MacRumors, The New York Times