Spotify ma powody do zadowolenia. Władze Unii Europejskiej zdecydowały się wszcząć formalne dochodzenie antymonopolowe przeciwko Apple po skardze złożonej przez szwedzką firmę.
W marcu informowaliśmy o działaniach Spotify podjętych przeciwko Apple. Szwedzi stwierdzili, że firma Tima Cooka wykorzystuje swoją pozycję, aby zwiększyć udziały własnej usługi Apple Music, czyli produktu konkurencyjnego dla Spotify. Głównym zarzut dotyczy „podatku Apple”, czyli konieczności oddawania 30% zysków z każdej operacji finansowej dokonanej w aplikacji. Spotify musi więc oddawać znaczną część przychodów ze swojej usługi premium. Należy zaznaczyć, że Apple Music jest zwolniony z tego wymogu, co umożliwia firmie z Cupertino osiągnięcie większych przychodów lub ewentualnie stosowanie niższych cen.
Komisja Europejska przyjrzy się polityce Apple
Jak informuje Financial Times, praktyki stosowane przez Apple zostaną dokładnie sprawdzone. Po wstępnym zbadaniu sprawy i zebraniu niezbędnych informacji, władze Unii Europejskiej podjęły decyzję o rozpoczęciu formalnego dochodzenia w ciągu najbliższych kilku tygodni.
Niewykluczone, że rozstrzygnięcie sprawy zajmie kilka lat. Jeśli faktycznie Komisja Europejska uzna, że Apple wykorzystywał swoją pozycję, aby osłabić konkurencję, to może nałożyć wysoką karę finansową. Jak zauważa The Verge, mogłaby ona stanowić do 10% rocznych przychodów koncernu z Cupertino. Oczywiście całość może zostać zakończona wcześniej, jeśli firma Tima Cooka zdecyduje się zmienić obecne praktyki.
Apple ogłasza spadek sprzedaży iPhone’ów. Poznaliśmy wyniki finansowe za drugi kwartał
Unia Europejska ma już na koncie kilka naprawdę wysokich kar nałożonych na duże firmy z branży technologicznej. Chociażby Google otrzymał w 2018 roku karę w wysokości 4,3 mld euro. Z kolei Microsoft w 2008 roku musiał zapłacić 899 mln euro. Niewykluczone, że niebawem do tego grona dołączy Apple.
Netflix zdecydował się zrezygnować z „podatku Apple”
Nie tylko Spotify nie podoba się polityka Apple. Netflix, aby nie płacić Apple, usunął możliwość aktywowania płatnej subskrypcji na urządzeniach z iOS. W celu rozpoczęcia korzystania z usługi należy teraz użyć strony internetowej.
Czy podobny ruch wykona Spotify? Trudno powiedzieć. Trzeba mieć jednak na uwadze, że Spotify znacznie częściej wykorzystywany jest na smartfonie i to właśnie z poziomu aplikacji sporo osób dokonuje zakupu abonamentu Premium. Zrezygnowanie z tej możliwości mogłoby odbić się na udziałach Spotify – część osób wybrałoby wówczas mniej problematyczne Apple Music.
źródło: The Verge